• طبقه بندی مقالات
    • انجمن جهانی اپراتورهای تلفن همراه 2018
      GSMA2018
      انجمن جهانی اپراتورهای تلفن همراه (GSMA) در حدود 800 اپراتور با بیش از 300 کمپانی در اکوسیستم تلفن همراه را در سراسر جهان به هم پیوند می دهد، که شامل تولیدکنندگان گوشی، شرکتهای نرم افزاری، تولیدکنندگان تجهیزات و شرکتهای ارایه کننده اینترنت و نیز سازمانهایی است که در همجواری مناطق صنعتی قرار دارند. همچنین GSMA وقایع مهم صنعتی همچون کنگره‌ی جهانی تلفن همراه، کنگره‌ی جهانی تلفن همراه شانگهای، کنگره‌ی جهانی تلفن همراه آمریکا و کنفرانسهای سری‌های 360 تلفن همراه را برگزار می‌کند.
      GSMA INELLEGENCE منبع کاملی از داده‌ها، تحلیل و پیش‌بینی اپراتور جهانی تلفن همراه و منتشرکننده‌ی تحقیق‌ها و گزارشات معتبر این صنعت است. داده‌های این مجموعه هر گروه اپراتور، شبکه و MVNO در کشورهای سراسر جهان- از افغانستان تا زیمباوه- را پوشش می‌دهد. این صحیح‌ترین و کامل ترین مجموعه از استانداردهای صنعت موجود است که حاوی دهها میلیون مبنای داده‌های منحصربفرد می‌باشد که روزانه آپدیت می‌شود. اپراتورهای پیشرو، فروشنده‌ها، تنظیم کننده‌ها، مؤسسات مالی و صنعتگران به منظور تصمیم‌گیری استراتژیک وبرنامه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت بهGSMA INELLEGENCE متکی هستند. داده‌ها به عنوان نقطه‌ی مرجع صنعتی به کار می‌روند و اغلب توسط رسانه و خود صنعت نیز ذکر می‌شود. تیم تحلیل‌گران و کارشناسان این مجموعه گزارشات تحقیقی منظمی در باب موضوعات متعدد صنعتی تهیه می‌کنند که نقش جهت دهی به افکار را دارد. در ادامه خلاصه ای از آنچه در این رویداد بزرگ رخ داده است را بیان می داریم.

      صنعت تلفن همراه تا سال 2025 قرار است به نقطه ی عطف بزرگی دست یابد
      با دستیابی به 5 میلیارد نفر کاربر تلفن همراه در سال 2017, صنعت جهانی تلفن همراه در طی هشت سال آتی به نقاط عطف بیشتری دست خواهد یافت. تا سال 2025 تعداد مشترکان منحصربفرد تلفن همراه به 5.9 میلیارد نفر خواهد رسید که این تعداد برابر با 71% جمعیت جهان است. این افزایش با پیشرفت کشورها بخصوص هند، چین، پاکستان، اندونزی و بنگلادش و نیز آفریقای جنوب صحرای بزرگ و آمریکای لاتین به وقوع خواهد پیوست.
      اگرچه با اشباع اکثر کشورهای پیشرفته سرعت رشد در حال کاهش است. برجسته‌ترین موقعیت رشد در اینترنت تلفن همراه نهفته خواهد بود- بازاری که در طی هشت سال آتی 75/1 میلیارد کاربر جدید به آن افزوده خواهد شد و این باعث خواهد شد تا نقطه‌ی عطف 9/5 میلیارد کاربر اینترنت در سال 2025 محقق شود.
      اخذ فناوری اینترنت تلفن همراه بطور فزاینده‌ای معیار کلیدی برای سنجش دسترسی و میزان ارزش ایجاد شده توسط صنعت تلفن همراه تبدیل خواهد شد که شامل سهم آن در تحقق اهداف توسعه‌ی پایدار و انسانی ساز مان ملل (SDGs) خواهد بود. و همچنین این امر در تحولات، پیشرفت ها در اکوسیستم دیجیتال گسترده تر ایفای نقش می نماید چرا که کاربران اینترنت موبایل به بازاری آدرس پذیر برای تجارت الکترونیک، فناوری ها و طیفی از خدمات و محتوای ارایه شده مبتنی بر فضای دیجیتال تبدیل شده اند.


      4G در سال 2019 همچنان پیشتاز است در حالیکه 5G از مرحله‌ی آزمایشی به نخستین مراحل تجاری سازی گام می‌گذارد
      در سال 2019 4G با بیش از 3 میلیارد اتصال، تکنولوژی شبکه‌ی تلفن همراه پیشتاز در سراسر جهان خواهد بود، که این رقم نقطه‌ی عطف بزرگ دیگری برای صنعت تلفن همراه در طی ده سال از آغاز نخستین گامهای تجاری سازی 4G به شمار می‌رود. در همین حین صنعت تلفن همراه به پیشرفت خود با 5G ادامه می‌دهد که دربردارنده‌ی آزمونهای موفق در سرتاسر کره‌ی زمین و تصدیق ویژگیهای رادیویی جدید غیرمستقل 5G در دسامبر 2017 می‌باشد.
      انتظار می‌رود که تعدادی از رونمایی‌های تجاری 5G تلفن همراه در طی 3 سال آتی در آمریکای شمالی و بازارهای اصلی آسیا و اروپا به وقوع بپیوندد. در سال 2025 چین، آمریکا و ژاپن کشورهای پیشرو در اتصالات 5G خواهد بود و اروپا در کل به پیشرفت خود با تکنولوژی 5G ادامه خواهد داد. در کل این 4 اقتصاد بیش از 70٪ از 2/1 میلیارد اتصال 5G پیش بینی شده در سرتاسر کره زمین تا پایان دوره‌ی پیش بینی شده را در برخواهد گرفت.
      تا سال 2025 دوسوم اتصالات تلفن همراه در سرتاسرجهان با شبکه‌های سرعت بالا کار خواهند کرد که 4G 53٪ از کل سیم کارتها و 5G 14٪ آن را تشکیل خواهد داد. به منظور حمایت از مهاجرت مصرف کننده و تشویق بیشتر مصرف کننده‌ها برای مشارکت در عصر دیجیتال، اپراتورهای تلفن همراه مابین سالهای 2018 تا 2020 در سرتاسر جهان 5/0 تریلیون دلار در هزینه‌ی سرمایه‌ای تلفن همراه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

      پیمایش اینترنت اشیا: 25 میلیارد اتصال تا سال 2025
      تعداد اتصالات اینترنت اشیا (IoT) (موبایلی یا غیرموبایلی) در بین سالهای 2017 و 2025 در سرتاسر جهان به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و به رقم 25 میلیارد خواهد رسید، و این در حالی است که IoT به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تکنولوژی اصلی در برخی بازارهای مصرف کننده همچون مصرف کننده های الکترونیکی و خانه‌های هوشمند می باشد؛ بخش صنعتی IoT هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد- اما قرار است تا به بزرگترین منبع رشد اتصالات تبدیل شود. بطور جهانی مبنای اتصالات صنعتی در سال 2023 بر اتصالات IoT مصرف کننده غلبه خواهد کرد.
      رشد IoT رونق یافتن موارد کاربردی همچون خانه‌ها، شهرها، ساختمانها و مؤسسات هوشمند و نیز خیزش در تامین مالی توسط سرمایه گذاران و اکوسیستم حامی به پیش خواهد رفت. پیشرفتهای انجام شده در اتصال شبکه مناسب برای طیف متنوعی از کاربردهای IoT توسط اپراتورها هدایت شده است و نقشی کلیدی ایفا می نماید؛ در پایان سال 2017 در بیست کشور که ایالات متحده، چین و سرتاسر اروپا نیز جزیی از آن بود 30 مورد کاربرد تجاری از LTE-M و NB-IoT وجود داشت. با نگاه رو به آینده به سال 2025 اتصالات IoT موبایل به رقم 1/3 میلیارد و یا 12٪ کل اتصالات IoT خواهد رسید.



      تلفن همراه در رشد اقتصادی مشارکت کرده و چالشهای اجتماعی را مخاطب قرار می‌دهد
      در سال 2017 تکنولوژیها و خدمات تلفن همراه 5/4٪ از GDP جهانی را به وجود آورد، مشارکتی که 6/3 تریلیون دلار از ارزش اقتصادی افزوده را شامل می‌شد. تا سال 2022 در حالیکه کشورهای کره زمین بطور فزاینده‌ای از بهبود در باروری و کارایی حاصل از جذب افزوده‌ی خدمات تلفن همراه و راه حلهای M2M/IoT بهره می‌برند، این مشارکت به 6/4 تریلیون دلار و یا 5٪ GDP خواهد رسید. در سال 2017 گسترده‌ترین اکو سیستم تلفن همراه نیز از 29 میلیون شغل (مستقیم و غیرمستقیم) حمایت می‌کرد و مشارکتی اساسی در تامین بودجه‌ی بخش عمومی داشت که با افزایش 500 بیلیون دلار در مالیات عمومی و 25 بیلیون دلار در مزایده‌های زنجیره‌ای تلفن همراه به وقوع پیوست.
      تکنولوژی تلفن همراه همچنان که در رشد اقتصادی مشارکت دارد، بطور فزاینده ای در کسب آمادگی و واکنش به بلایا ، و برای کمک به چالشهای هزینه، کیفیت و دستیابی به خدمات صنایع کلیدی همچون بهداشت، کشاورزی، خدمات عمومی، آموزش و خدمات مالی، مورد استفاده قرار گرفته است. با گذشت دوسال از ورود به برنامه زمان بندی 2030 برای توسعه‌ی انسانی پایدار، صنعت تلفن همراه در حال افزایش تاثیر گذاری خود بر تمامی اهداف SDGs می‌باشد که این عمل در نتیجه‌ی دسترسی گسترده‌تر به تلفن همراه و شبکه های بهتر انجام می‌گیرد. همچنین استفاده‌ی فزاینده از ابزارها و راه حلهای مبنی بر تلفن همراه که هدف آنها برانگیختن دیجیتالی کردن سیستم‌ها، فرآیندها و تعاملات در تعدادی از صنایع به ویژه درکشورهایی با درآمد متوسط یا پایین است. بخش مالی، سلامت و کشاورزی دو مثال برجسته از این مقوله به شمار می‌روند.

      نوآوری در دستیابی به سطوح بی‌سابقه در یک اکوسیستم در حال تحول سریع
      در سرتاسر جهان، شرکتهای سهامی خاص، بنگاهها و شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری در طی 5 سال اخیر 2/1 تریلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها و شرکتهای نوظهور در بعضی بخشها سرمایه گذاری کرده‌اند که این به رکورد سرمایه‌گذاری در سال 2017 رسیده است. این سرمایه‌گذاری برای حمایت از نوآ.وری و پیشرفت در زمینه‌های تکنولوژی همچون IoT، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، شبکه‌ها، وسایل نقلیه‌ی خودگردان و زمینه‌های گسترده‌تری از هوش مصنوعی (AI) ادامه دارد.
      همچنین ابتکارات و گرایشهای جدید فعالیت فزاینده‌ی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (CVC) در میان اپراتورها هم در بازارهای توسعه یافته و هم بازارهای در حال توسعه را نشان می‌دهد تا نیروی محرکی برای ابداع و نوآوری ایجاد کند و در برخی موارد به به سمت خطوط جدید شغلی همچون رسانه، محتوا و فناوری مالی حرکت می‌کند. در سرتاسر آسیا-اقیانوسیه و آفریقا تعامل بین اپراتورهای تلفن همراه و استارت‌آپ‌ها در حال شتاب گرفتن است. اپراتورها مقیاس و دسترسی را دارند که استارت آپ ها ندارند در حالی که استارت آپ ها نوآوری محلی را دارند که اپراتورها نیاز دارند. در آفریقا Vodacom ، MTN و Orange و در آسیا نیز Telenor and Axiata صورت موفقیت آمیزی با استارت‌آپ‌ها تعامل و همکاری می‌کنند. برای حمایت از نوآوری و ایجاد اثرات مثبت اجتماعی اقتصادی صندوق نوآوری شتاب دهنده اکوسیستم GSMA به سرعت در حال حرکت بسوی سومین دور ار تقاضا برای استارت‌آپ‌ها می‌باشد.

      هوش مصنوعی مرز بعدی است
      در حالیکه صنعت AI اخیرا تحت تسلط و حاکمیت صاحبان بزرگ تکنولوژی در آمریکا (گوگل، آمازون، اپل، فیس‌بوک، مایکروسافت و آی‌بی‌ام) و نیز شرکتهای BAT چینی قرار دارد، کمپانی‌های تلفن پیشرو در سرتاسر جهان نیز در حال افزایش تمرکز بر روی AI هستند. از دیدگاه یک اپراتور دامنه ی اپلیکیشن‌هایی که بر پایه‌ی AI هستند فراتر از ربات‌های سخنگو و دستیارهای دیجیتالی گام نهاده که هم اکنون توسط برخی کمپانی‌های تلفن در اروپا و آسیا به راه انداخته شده است. بطور گسترده‌ای این گمان می‌رود که در آینده AI کلید تجارت و تبدیل دیجیتالی و نیز محرک فزاینده‌ی شبکه‌های هوشمند و خودگردان شده و بواسطه‌ی درک بهتر از رفتار مصرف کننده تجربه‌ی بهتری برای او به بار خواهد آورد.
      در حالیکه تکنولوژیهای نوظهور- همچون (AI، IoT، و تحلیلهای داده‌ی پیشرفته)- همگرا می‌شوند، 5G می‌تواند نقشی توانبخش در واقعیتبخشی به پتانسیل کامل آنها ایفا کند. به عنوان مثال IoT هم هوش فراگیر و هم لایه‌ی اتصال فراگیری نیازخواهد داشت تا به اشیا اجازه‌ی برقراری ارتباط دهد. با نگاه به آینده انتظار داریم که این همگرایی تشدید شود و AI بطور فزاینده‌ای با تعداد روبه افزایش اپلیکیش‌ها، خدمات و نیز شبکه‌های IoT تلفیق شود.

      سیاست و قانون- گسترش سودهای عصر دیجیتال
      تقریبا سه دهه است که توسعه‌ی سیاست و قانون گذاری با ایجاد شرایطی برای جذب سرمایه و دسترسی گسترده به خدمات تلفن همراه از رشد و توسعه‌ی صتعت جهانی تلفن همراه حمایت کرده است. بااین وجود اصلاحات قانون‌گذاری برای حفظ صلح با اکوسیستم دیجیتال در حال دگرگونی، بسیار پویا و همگرا در کشمکش بوده است. اهداف سیاسی و قانون گذاری با تمرکز برروی خدمات ارایه شده به مصرف کننده بجای تمرکز در نوع کمپانی یا تکنولوژی‌ای که این خدمات را ارایه می‌دهد، در بهترین نقطه به هم رسیده‌اند. برای ترویج پویایی در بازار، رقابت و رفاه مصرف کننده قوانین تجویزی باید- هرجا که ممکن باشد- با نگرش های قابل اندازه‌گیری و برمبنای عملکرد جایگزین شوند.
      در حالیکه صنعت تلفن همراه بسوی عصر 5G حرکت می‌کند نیاز به سیاست‌های فرا-سرمایه‌ای، فرا-نوآوری و رژیم‌های قانون‌گذاری مدرن هرگز بیش از این نبوده است. قوانین ساده و مؤثر و توسعه‌ی سیاسی بیشتر در سه زمینه‌ی اصلی- گستره، زیربنا و اقتصاد- برای درک مصرف کننده، جوامع و صنایع از پتانسیل کامل 5G ضروری است.
      منبع اصلی مقاله


      منبع درج


      منابع

      www.gsma.com

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.