• طبقه بندی مقالات
    • نقشه راه چین برای فضای مجازی در افق 2020
      چکیده :
      دولت چین برای چشم انداز 2020 خود به فکر ایجاد فضایی است که در آن همه چیز به هم متصل، انسان و ماشین در تعامل و امکانات زمینی وفضایی نیز یکپارچه باشند. چین این فضا را (با نام اختصاری "اینترنت+") به صورت یک اکوسیستم تصور کرده است و تمامی لایه‌های فضای مجازی (از زیرساخت تا خدمات و محتوا) را شامل‌ می‌شود. چین برای تحقق چنین فضایی، ایجاد یک زیرساخت "واحد"، "فراگیر"،"پرظرفیت"، "پرسرعت" و "امن" را بعنوان اولویت خود در لایه زیرساخت مشخص نموده است. توجه به توسعه "زیرساخت‌های ارتباط پهن‌باند ثابت و سیار" در تمامی شهرها و بخشداری‌ها، "فراگیر شدن شبکه‌های بی‌سیم محلی" و "افزایش ظرفیت اینترنت پهن‏ باند بین الملل" و همچنین، بهبود کاربری، مدیریت و امنیت "امواج رادیویی"، "فرکانس‌های ماهواره‌ای" و "منابع مداری" بخشی از برنامه‌های چین برای زیرساخت‌های ارتباطی خود است. علاوه بر زیرساخت ارتباطی، این دولت توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های اطلاعاتی داشته است. در این دوره از توسعه، کلان‏ داده به‌عنوان منبع راهبردی بنیادین و جدید برای چین در نظر گرفته شده و برای به روزرسانی و استفاده نوآورانه از کلان‏ داده در توسعه صنعتی خود، طرح جامعی (اعم از مباحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) تدوین کرده است. این اولین باری است که چین کلان‏ داده را ذیل طرح‏ های راهبردی حکومت خود قرار داده است.
      توجه به موضوع مدیریت و حکمرانی در توسعه لایه زیرساخت یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه توسعه‌ای چین است. "حکمرانی سنجیده فضای مجازی" بعنوان یکی از سرفصل‌ها در توسعه زیرساخت فضای مجازی در نظر گرفته شده است. در این سرفصل مباحثی از قبیل "تقویت مدیریت و بهبود حکمرانی در فضای مجازی برای ایجاد یک محیط آنلاین امن و مدنی"، "نظام احراز هویت واقعی در اینترنت"، "تقویت پاسخگویی و مسئولیت پذیری خدمات جهانی و بهبود سازوکارهای مرتبط با این منظور" و "مشوق‌گذاری برای ایجاد سیستم‌های بین‌المللی حکمرانی اینترنت به صورت چندجانبه، دموکراتیک و شفاف" مورد توجه قرار گرفته است.
      آنچنان که قبلا ذکر شد، دولت چین "اینترنت+" را نه بعنوان یک زیرساخت صرف بلکه به مثابه یک اکوسیستم پویا، جامع و فراگیر در نظر گرفته است. "ارتقاءکاربردهای عمیق‌تر و گسترده‌تر اینترنت"، "کمک به تغییر سبک تولید و روش‌های سازماندهی" و "ایجاد الگوی جدیدی از توسعه صنعتی مبتنی بر اینترنت، هوشمند، خدمت محور و هماهنگ" سه چشم‌انداز چین از توسعه کاربری اینترنت+ در صنایع مختلف در نظر گرفته شده است. البته عمده تمرکز این کشور در توسعه خدمات کشاورزی هوشمند، سلامت هوشمند و حمل و نقل هوشمند است و برنامه‌های مفصلی برای استفاده از فضای مجازی برای تحول این سه صنعت در نظر گرفته است. به عبارت دیگر چشم‌انداز چین از توسعه زیرساخت ارتباطی، بازسازی صنایع و افزایش قدرت اقتصادی تعریف شده است و در فرآیند این توسعه ملاحظات ویژه‌ای از قبیل "اطمینان از درک کامل روندهای توسعه‏ ای فناوری اطلاعات توسط حاکمیت"، "تعمیق یکپارچه‏ سازی فناوری اطلاعات در توسعه اجتماعی و اقتصادی" و "تقویت و توسعه همزمان مسائل امنیتی و گسترش فناوری اطلاعات" را در نظر گرفته است.

      1. مقدمه
      برنامه های پنج ساله مجموعه ای از ابتکارات توسعه اجتماعی و اقتصادی است که از سال 1953 در جمهوری خلق چین صادر شده است. برنامه‌ریزی یک شاخص‌های اصلی اقتصادهای سوسیالیستی است و یک برنامه معمولاً شامل دستورالعمل‌های تفصیلی توسعه اقتصادی برای همه مناطق کشور است. به منظور بازنمایی دقیق گذار چین از یک اقتصاد دستوری (به سبک جماهیر شوروی) به یک اقتصاد بازار سوسیالیستی (سوسیالیسم با ویژگی های چینی)، نام برنامه یازدهمین دوره پنج ساله (2006 تا 2010) به جای "برنامه" به "راهنما" تغییر یافت.
      طرح پنج ساله سیزدهم توسعه اقتصادی و اجتماعی چین (که مختصرا آن را طرح سیزدهم توسعه چین می‌نامیم) در چشم انداز 2016 تا 2020 تعریف شده است و سال پایانی خود را سپری می‌نماید. بررسی این طرح و رصد میزان موفقیت دولت چین در تحصیل چشم‌اندازهای خود (با توجه به ویژگی‌های مشترک حکمرانی با آن دولت و چرخش روابط خارجی نظام به سمت کشورهای شرقی) نقشه راه مناسبی برای بازبینی در سیاست‌ها و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران نسبت به فضای مجازی و کارکردهای آن خواهد بود.
      طرح سیزدهم توسعه چین بر 7 محور تمرکز دارد:
      • نوآوری: جهش در زنجیره تولید با رهاکردن صنعت سنگین قدیمی و بازسازی آن بر مبنای زیرساخت‌های مدرن متمرکز بر اطلاعات و توسعه مبتنی بر نوآوری؛
      • تعادل: توزیع و مدیریت بهتر منابع به منظور پرکردن شکاف‌های رفاهی بین حومه‌شهر و شهر؛
      • سبزسازی: توسعه صنعت فن آوری محیط زیست و همچنین، زندگی زیست محیطی و فرهنگ محیط زیست؛ به منظور دستیابی به بهبود کلی در کیفیت محیط زیست و اکوسیستم‌ها؛
      • پیشگامی: مشارکت عمیق تر در ساختارهای قدرت فراملی ، همکاری بیشتر بین المللی؛
      • اشتراک: ترغیب مردم به تسهیم ثمرات رشد اقتصادی و پرکردن شکاف‌های رفاهی موجود؛
      • بهداشت و درمان: پیاده‌سازی برنامه اقدام سلامت 2020؛
      • جامعه نسبتاً مرفه: ساختن جامعه ای نسبتاً مرفه از هر حیثی؛
      دولت چین برای این دوره پنج ساله سیاست‌های "خلاقیت توده‌ها"، "ساخت چین 2025"، "اقتصاد به قانون نیاز دارد"، " به‌سازی دفاع ملی "، " شهرسازی جدید ملی " و " اصلاح سیاست تک‌فرزندی به دو فرزندی" را انتخاب نموده است. این دولت ذیل سیاست "ساخت چین 2025" به عدم وجود یک بستر واحد برای فناوری‌های حیاتی خود اشاره نموده است و رفع این مشکل را بعنوان یکی از اقدامات دارای اولویت خود انتخاب می‌کند. چین مفهوم "اینترنت+" را برای حل این معضل خلق کرده که در این گزارش، ضمن تعریف این مفهوم به کاربری های "اینترنت+" در صنایع مختلف چین پرداخته و آن‌ شرح خواهیم داد.

      2. تعریف و نحوه پیاده‌سازی "اینترنت +"
      دولت‌های مختلف به اقتضای ویژگی‌های اختصاصی خود، نام‌های متفاوتی را برای صنعت نسل چهار (Ind 4.0) خود انتخاب کرده‌اند. دولت چین نیز در طرح توسعه‌ای پنج‌ساله خود نام "اینترنت+" را برای نسل جدید صنعت انتخاب کرده و در شرح آن آورده است:
      «ترویج اینترنت در راه اندازی مشاغل، نوآوری، تولید مشارکتی، انرژی هوشمند، امور مالی فراگیر، خدمات با منافع عمومی، تدارکات با راندمان بالا، تجارت الکترونیکی، حمل و نقل مناسب، حفاظت از محیط زیست، هوش مصنوعی، مالیات الکترونیکی، دادرسی مناسب خدمات، آموزش، شهرت علمی، اطلاعات جغرافیایی، اعتباری و گردشگری فرهنگی»

      آنچنان که در مقدمه نیز آمده است، چین به عدم وجود یک بستر واحد برای فناوری‌های حیاتی خود اشاره نموده و رفع این مشکل را بعنوان یکی از اقدامات دارای اولویت خود انتخاب کرده است. محدودیت دسترسی کاربران به شبکه پرسرعت (مخصوصا در مناطق روستایی و دورافتاده) یکی دیگر از مشکلاتی است که در طرح سیزدهم توسعه برای آن برنامه‌ریزی شده است.
      «ما برای اینکه فضایی مجازی ایجاد کنیم که در آن همه چیز به هم متصل، انسان و ماشین در تعامل و امکانات زمینی و فضایی نیز یکپارچه باشند، ساخت زیرساخت های اطلاعاتی پرسرعت، موبایل، ایمن و نسل جدید فراگیر را تسریع بخشیده و استفاده از فناوری شبکه اطلاعات را گسترش می خواهیم داد.»

      این چشم‌انداز در ابتدای فصل 25 از طرح توسعه آمده و برای تحقق آن 4 راهبرد در نظر گرفته شده است:
      1. ایجاد شبکه اطلاعاتی فراگیر و کارآمد
      2. پیاده‏ سازی راهبرد ملی کلان‏ داده
      3. تقویت امنیت اطلاعات
      4. توسعه صنایع اینترنتی مدرن

      1.2. ایجاد شبکه اطلاعاتی فراگیر و کارآمد
      1.1.2. شبکه فیبرنوری پرسرعت نسل جدید
      • ایجاد شبکه های backbone برای ارتباطات مدرن و تقویت قابلیت‌ها و توانمندی‌ها با توجه به انتقال پرسرعت، برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر و تطبیق‌دهندگان هوشمند؛
      • تسریع در استقرار دسترسی به فیبر نوری پهن باند در:
      - مناطق شهری: پوشش شبکه نوری با دسترسی گیگابیتی و بالاتر ) انعطاف‌پذیری انتخاب مشترکین خانگی در شهرهای بزرگ و متوسط در انتخاب خدمات بیش از Mbps 100)
      - مناطق روستایی: 98٪ از بخش‌داری‌ها به شبکه فیبر نوری با سرعت Mbps 100 یا بالاتر (به صورت منعطف و به انتخاب کاربر) متصل شوند.
      - ارائه تسهیلات زیرساختی بین المللی باز (احتمالاً برای تلکوها)
      - پالایش شبکه های ارتباطی بین المللی
      - بهبود وضعیت کابل‌های ارتباطی برون مرزی و دریایی.
      - توسعه جاده ابریشم آنلاین با کشورهای عربی و سایر کشورها
      - تسریع در توسعه بندر اطلاعات چین-آسه‌آن

      2.1.2. شبکه پهن‌باند بی‌سیم پیشرفته و فراگیر
      • گسترش اتصالات پهن‏باند مناطق روستایی و بهبود زیرساخت شبکه در شهرهای کوچک و متوسط نواحی مرکزی و غربی چین؛
      • تسریع در توسعه شبکه پهن باند 4G و پوشش کامل و مقاوم شهرها ، شهرک ها و دهکده های پر جمعیت؛
      • گسترش دسترسی به شبکه های بی سیم محلی با سرعت بالا در فضاهای عمومی در مناطق شهری؛
      • گسترش شبکه اینترنت در مناطق کوهستانی دورافتاده، جزایر صخره‌ای و...؛
      • افزایش ظرفیت اینترنت پهن‏باند بین الملل؛
      • بهبود تخصیص منابع طیف کشور؛
      • تقویت مدیریت بر طیف فرکانس رادیویی؛
      • حفظ امنیت و نظم حاکم بر امواج رادیویی؛
      • تهیه برنامه‌های مناسب برای استفاده از فرکانس‌های ماهواره ای و منابع مداری؛
      • تسریع توسعه اینترنت در فضا، برای برقراری ارتباط متقابل بین تأسیسات زمینی و فضایی؛

      3.1.2. فناوری‌های شبکه اطلاعاتی نوین
      • راهبری تحقیقات مربوط به فناوری‌های کلیدی شبکه های 5G وکاربردهای فوق پهن باند
      • توسعه کاربردهای تجاری 5G
      • رویکرد‌ی آینده نگرانه در طراحی اینترنت نسل آینده
      • حرکت به سوی ارتقاءآدرس ها به IPv6 در سراسر شبکه
      • تنظیم طرح‌هایی برای چارچوب‌های سایبری آینده، سیستم‌های فناوری و امنیت سایبری.
      • تمرکز بر دستیابی به موفقیت در فناوری‌های کلیدی زیر:
      - کلان‌داده‌‌
      - رایانش ابری
      - سیستم‌عامل‌های قابل کنترل مستقل
      - نرم‌افزارهای صنعتی سطح بالا
      - نرم افزارهای مدیریت کلان (اندازه بزرگ)
      - فناوری های هوش مصنوعی برای پدیده‌های نوظهور.

      4.1.2. سرعت اینترنت پهن‌باند و نرخ‌ها
      • افزایش سرعت پهن‌باند؛
      • کاهش نرخ خدمات اینترنتی؛
      • مقرون به صرفه تر کردن خدمات ارتباطی؛
      • تقویت نظارت بر شیوه های قیمت گذاری اینترنت؛
      • ساده‌سازی ساختار شارژ (هزینه ای) خدمات ارتباطی؛
      • ایجاد فضای رقابتی برای ورود سرمایه‌های خصوصی در حوزه ارتباطات پایه باز؛
      • بهبود معماری اینترنت، فناوری های دسترسی و استانداردهای صدور صورتحساب؛
      • تقویت پاسخگویی و مسئولیت پذیری خدمات جهانی و بهبود سازوکارهای مرتبط با این منظور؛
      • توسعه اشتراک زیرساخت‌ها در اشکال متنوع نهادهای بازار به منظور ارائه خدمات بهتر و رقابتی؛
      • ارائه ارتباطات از راه دور، رادیو و تلویزیون و خدمات اینترنتی بر روی یک بستر ارتباطی پهن‌باند؛
      2.2. پیاده‏ سازی راهبرد ملی کلان ‏داده
      در برنامه پنج ‏ساله سیزدهم توسعه اقتصادی و اجتماعی کنگره خلق چین (2016-2020) در یکی از فصول 80 گانه به طور اخص به الزامات تدوین راهبرد کلان ‏داده پرداخت شده است. در این برنامه، کلان‏ داده به عنوان یک "منبع راهبردی بنیادی" و یکی از 8 پروژه اصلی اطلاعاتی ‏سازی1 در نظر گرفته شده است و سازمان ‏ها ملزم به اشتراک بیشتر منابع و کاربردهای داده ‏ای شده اند. این اولین باری است که چین کلان‏ داده را در طرح ‏های راهبرد حکومتی قرار داده است. اهم موارد مطرح در این برنامه به شرح ذیل است:
      «در این دوره پنج‏ ساله کلان ‏داده به منبع راهبردی بنیادینی در چین تبدیل خواهد شد و طرحی کامل جهت توسعه، تسریع در باز نمودن (opening)، به ‏اشتراک‏ گذاری و بکارگیری منابع داده (به منظور به روزرسانی و دگرگونی صنایع و ایجاد نوآوری در حاکمیت اجتماعی) پیاده‏ سازی خواهد شد.»
      این الزامات در دو بخش زیر تدوین شده ‏اند.

      1.2.2. توسعه صحیح صنایع کلان‏ داده2
      • بهبود توانمندی ارائه راهکارهای رایانش ابری؛
      • حمایت از توسعه سکوهای خدمات ابری عمومی 3؛
      • حرکت سریع ‏تر در جهت بهبود زنجیره ‏های صنعتی کلان ‏داده؛
      • بهبود توسعه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری کلان‏ داده؛
      • بهبود گردآوری و یکپارچه‏ سازی موثر کلان‏ داده در همه حوزه ‏های کلیدی؛
      • هدایت طرح‏ ریزی سراسری توسعه زیرساخت نظیر سکوهای کلان ‏داده و مراکز داده و بهبود مداوم اکوسیستم‏ های رایانش ابری ؛
      • بهبود استفاده نوآورانه از کلان‏ داده در حوزه‏ هایی توسعه صنعتی و تحقیق و توسعه فناورانه؛
      • بهبود سیستم ‏ها و اکوسیستم‏ های پشتیبانی خدمات عمومی برای صنایع کلان‏ داده و تقویت استانداردهای مرتبط و نیازمندی‏ های کیفی؛
      • افزایش تلاش برای مهارکردن (Tackle) موضوعات فناورانه کلیدی در موضوعاتی نظیر گردآوری داده ‏های حجیم، ذخیره سازی، پاکسازی، تحلیل، مصورسازی و حافظت از محرمانگی؛
      • پی ‏جویی و مشخص کردن کاربردهای نوآورانه کلان‏ داده و مدل‏ های جدید توسعه همکارانه بین صنایع کلان ‏داده و سایر صنایع بویژه در بخش ‏هایی نظیر حکمرانی دولت 4، خدمات عمومی، تولید، بانکداری، رفاه اجتماعی، لجستیک، خدمات پزشکی و سایر صنایع کلیدی؛

      2.2.2. باز نمودن و به ‏اشتراک‏ گذاری داده‏ های دولتی
      • انتشار مجموعه ‏داده‏ های عمومی؛
      • ایجاد یک سکوی باز واحد برای کلان‏ داده‌ها؛
      • تشویق سازمان ‏ها و بخش عمومی به تحلیل و بکارگیری داده‏ ها؛
      • ایجاد فهرستی برای آزادسازی و به ‏اشتراک ‏گذاری داده‏ های دولت و همچنین آزادسازی منابع داده مطابق با قانون
      • تضمین اتصال، باز بودن و به ‏اشتراک‏ گذاری سیستم‏ های اطلاعات دولتی و داده ‏های عمومی از طریق ایجاد سریع ‏تر سکوی باز ملی برای داده دولتی
      • تسریع اقدامات جهت تسهیل به ‏اشتراک‏ گذاری بین بخشی5 استفاده از منابع داده از طریق یک سکوی واحد به ‏اشتراک ‏گذاری و تبادل داده ‏های دولتی؛
      • هدایت پژوهش‏ های مرتبط با قاعده‏ مندسازی به ‏اشتراک‏ گذاری داده ‏ها، قوانین حفاظتی و مقرره گذاری و ارائه مقرراتی برای مدیریت منابع اطلاعاتی دولت؛
      • تعمیق تحلیل همبستگی و بکارگیری یکپارچه داده ‏های دولتی و اجتماعی به شیوه‏ای که دقت و اثربخشی مقرره‏ گذاری اقتصاد کلان، نظارت بر بازار، حاکمیت اجتماعی و خدمات عمومی را افزایش دهد.

      3.2. تقویت امنیت اطلاعات
      حفاظت بهینه از منابع داده‏ ای، حکمرانی سنجیده فضای سایبری6 و حفاظت کامل از سیستم‏ های اطلاعاتی مهم، سه ضلع امنیت اینترنت+ در نظر گرفته شده است. چشم‌انداز امنیت فضای سایبر چین در سال 202 اینگونه تعیین شده است:

      «ما تلاش خواهیم کرد که امنیت سایبری به موازات فناوری اطلاعات توسعه یابد، سیستم های محافظت از امنیت ملی بهبود یافته، محافظت از سیستم های مهم اطلاعاتی و منابع داده تقویت شده و ظرفیت حکمرانی شبکه برای بهبود امنیت ملی اطلاعات بهبود می یابد.»

      1.3.2. حفاظت بهینه از منابع داده‏ای
      • ایجاد یک سیستم ملی برای امنیت فضای سایبری و فناوری امنیت؛
      • تامین امنیت جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، استفاده و آزادسازی منابع داده؛
      • توسعه پروژه ‏های ملی علم و فناوری جهت تضمین امنیت فضای سایبری؛
      • تقویت حفاظت از داده‌های شخصی و برخورد قهری با آزادی و فروش غیرقانونی چنین اطلاعاتی؛
      • ورود به فناوری‏ های کلیدی نظیر Core Chips، نرم افزارهای پایه، کامپوننت‏ های اصلی و سیستم‏ های ماشینی اصلی7
      • تقویت ارزیابی‌های امنیتی و حفاظت از انواع منابع داده‌های عمومی در حوزه‌هایی همچون انتشار و به اشتراک‌گذاری اطلاعات؛
      • حفظ امنیت، اثربخشی و بهره‌برداری معتبر از داده‌ها با ایجاد سامانه‌ی مدیریت امنیتِ کلان داده با لحاظ طبقه‌بندی و مدیریت چند سطحی؛
      • تضمین بهتر امنیت زیرساخت‏ های اصلی اطلاعات، سیستم ‏های اطلاعاتی مهم و سیستم ‏های اطلاعات طبقه‏ بندی‏ شده و استفاده از آنها جهت پشتیبانی بهتر از توسعه صنعتی
      • تجاری‌سازی و استفاده مجاز از منابع اطلاعاتی شرکت‌های اینترنتی؛

      2.3.2. حفاظت کامل از سیستم‌های اطلاعاتی حساس
      • توسعه فعالانه صنعت امنیت اطلاعات؛
      • نظام‌مند کردن محافظت از زیرساخت های اطلاعاتی کلیدی؛
      • بهبود سیستم های حفاظت سلسله مراتبی برای سیستم‌های اطلاعاتی مهم؛
      • بهبود طراحی، توسعه و مکانیسم های نظارت عملیاتی بر سیستم های مهم اطلاعاتی مؤثر بر امنیت ملی؛
      • تقویت و توسعه قابلیت‌های درک تهدید و دفاع مستمر از تجهیزات فناورانه‌ی هسته در زیرساخت های اطلاعاتی کلیدی؛
      • تمرکز منابع چین بر دستیابی به موفقیت در فناوری های کلیدی برای مدیریت و حفاظت از اطلاعات ، بازدیدهای امنیتی و پشتیبانی بنیادین؛ 

      3.3.2. حکمرانی سنجیده فضای مجازی
      • افزایش شفافیت دولت و تقویت هماهنگی میان دفاتر دولتی؛
      • تسریع توسعه و بکارگیری شبکه ملی واحد دولت الکترونیک؛
      • تسریع در توسعه و بکارگیری یک پایگاه داده ملی برای منابع اطلاعاتی پایه؛
      • بهبود حکمرانی در فضای مجازی برای ایجاد یک محیط آنلاین امن و مدنی؛
      • بهبود نظام احراز هویت واقعی در اینترنت و ثبت موثر اطلاعات شخصی در اینترنت؛
      • عمومی‌سازی استفاده از مدل خدمات دولتی "اینترنت +" و ارائه خدمات دولتی و خدمات عمومی بصورت باز، شفاف، مؤثر، مناسب، عادلانه و با دسترسی آسان
      • تسریع در استانداردگذاری مجوزهای دولتی و بهبود فرآیندکاری و استانداردهای خدمات برای خدماتی که به طور مستقیم به بنگاه ها و عموم
      • حذف اطلاعات غیرقانونی و مخرب؛
      • تقویت مدیریت تیزبینانه فضای مجازی؛
      • بازبینی قوانین و مقررات امنیت اینترنت ؛
      • ایجاد نظام بازبینی و استانداردگذاری امنیت شبکه؛
      • تضمین اجرای مجازات جرایم آنلاین مطابق قانون؛
      • بهبود مکانیزم های پاسخ‌دهی در مواقع اضطراری امنیتی و اطلاعاتی آنلاین ؛
      • مشوق‌گذاری برای ایجاد سیستم‌های بین‌المللی حکمرانی اینترنت به صورت چندجانبه، دموکراتیک و شفاف؛
      • نقش فعالی در همکاری‌های بین‌المللی و تدوین مقررات بین‌المللی در رابطه با امنیت فضای مجازی، مبارزه با جرایم آنلاین، استانداردها و فناوری های موجود در امنیت اینترنت خواهیم داشت.

      3. کاربردهای اینترنت+
      دولت چین، "اینترنت+" را نه بعنوان یک زیرساخت صرف، بلکه به مثابه یک اکوسیستم پویا، جامع و فراگیر در نظر گرفته است و «ارتقاءکاربردهای عمیق‌تر و گسترده‌تر اینترنت»، «کمک به تغییر سبک تولید و روش‌های سازماندهی» و «ایجاد الگوی جدیدی از توسعه صنعتی مبتنی بر اینترنت، هوشمند، خدمت محور و هماهنگ» را بعنوان سه چشم‌انداز از توسعه کاربری اینترنت در صنایع مختلف خود در نظر گرفته شده است. این دولت، برای پرورش اکوسیستم "اینترنت +" هم به اقدامات ترویجی توجه داشته و هم از مصادیق عملیاتی کاربرد را تعیین و تبیین نموده است.

      1.3. اقدامات ترویجی و بسترسازی برای افزایش کاربری اینترنت
      • ترویج توسعه پردازش ابری و اینترنت اشیاء؛
      • ایجاد سکوهای آزادسازی و به اشتراک گذاری منابع؛
      • توزیع برنامه‌ریزی شده تجهیزات حساس اینترنت اشیاء؛
      • پشتیبانی از تغییر سیستم‌های اطلاعاتی صنعتی به سکوهای مبتنی بر ابر؛
      • شکل‌گیری الگوی جدیدی از همکاری و تقسیم کار مبتنی بر اینترنت؛
      • خلق مشاغل جدید مبتنی بر اینترنت+ از قبیل خدمات پزشکی و آموزش آنلاین؛
      • ترویج تحقیق، توسعه و کاربرد فناوری‌های مهم مرتبط با سیستم‌های سایبر-فیزیکی؛
      • توسعه پروژه‌های پایلوت8 مربوط به کاربردهای اصلی اینترنت اشیا؛
      • ایجاد نوآوری‌ بصورت گسترده در مدل‌ها و کاربردهای یکپارچه‌ی اینترنت اشیا؛
      • توسعه‌ی سکوهای زیرساختی و خدماتی به منظور استفاده‌ِ‌ و بکارگیری اینترنت اشیا؛
      • تشویق شرکت‌های بزرگ اینترنتی به ایجاد اتحادیه‌های نوآورانه باز مبتنی بر اینترنت؛
      • هدایت شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای تهیه منابع نوآوری برای مشاغل کوچک و خرد و تیم‌های کارآفرینی؛
      • تدوین و انتشار استانداردهای عمومی پایه و استانداردهای فنی پایه برای اینترنت و حوزه‌هایی که با اینترنت یکپارچه شده اند؛
      • ترویج نوآوری در مدل‌های تجاری مبتنی بر اینترنت، مدل‌های ارائه خدمت، مدل‌های مدیریت و زنجیره‌های تأمین و پشتیبانی؛
      • توسعه پارک‌های تجاری و مراکز نوآوری با استفاده‌ی کامل از منابع خلاق9 موجود در شهرها بمنظور ایجاد شهرهای نوآورانه؛
      • ترغیب شرکت های پیشرو ارائه دهنده خدمت در فضای مجازی برای در دسترس قرار دادن منابع سکویی خود و توسعه سکوهای خدمات ابری صنعت؛
      • تقویت نقش چین در تدوین استانداردهای بین المللی؛

      2.3. بسط کاربری و گسترش کاربردهای اینترنت+
      اینترنت+ تا پایان سال 2020 باید علاوه بر «عملیاتی سازی طرح صنایع مبتنی بر اینترنت+ در راستای طرح ابتکاری کاهش فقر»، در صنایع مختلف چین مورد استفاده قرار گیرد. اما عمده توجه و تاکید این دولت بر کشاورزی و سلامت هوشمند معطوف شده است.

      1.2.3. صنعت کشاورزی:
      • متداول کردن "اینترنت +" در کشاورزی مدرن؛
      • بهبود تدارکات روستایی و شبکه های خدمات جامع؛
      • اصلاح و تقویت شبکه‌ها برای ارتقاء فناوری کشاورزی در سطح جامعه؛
      • ایجاد سیستم‌های پایش، تحلیل و هشدار زودهنگام بر اساس اطلاعات کشاورزی؛
      • تقویت استفاده از کلان داده‌ها و قابلیت‌های آن در خدمات داده‌محور حوزه کشاورزی؛
      • ارتقاء و توسعه کشاورزی هوشمند و کشاورزی دقیق10 از طریق ترویج استفاده از اینترنت اشیا؛
      • تسهیل کاربری و ترویج بکارگیری اینترنت اشیاء در کاشت مزرعه، تولید دام و طیور و فعالیت های شیلات؛
      • پشتیبانی، بازرگانی، مشارکت و سرمایه‌گذاری مالی در توسعه سکوهای تجارت الکترونیکی برای کشاورزان، مناطق روستایی و کشاورزی؛
      • ترغیب شرکت های اینترنتی به ایجاد سکوهای خدمات کشاورزی با قابلیت تجمیع فرایندهای تولید و بازاریابی و توسعه تجارت الکترونیکی مرتبط با کشاورزی؛
      • ترویج و توسعه مدیریت تولید محصولات کشاورزی ، مدیریت عملیات، توزیع بازار و حوزه‌های مرتبط با منابع و محیط زیست بوسیله ادغام با فناوری اطلاعات؛
      • تقویت و گسترش امکانات بازارهای توزیع محصولات کشاورزی و بهبود فرایند لجستیک روستایی و شبکه های خدمات فراگیر و گسترده به منظور توسعه تجارت الکترونیک در مناطق روستایی؛

      2.2.3. صنعت حمل و نقل
      • توسعه شبکه های حمل و نقل هوشمند ، یکپارچه و سازگار با محیط زیست با خدمات یکپارچه و کارآمد؛
      • بهبود خدمات شبکه پستی و تقویت زیرساخت خدمات تحویل سریع؛
      • تشویق به استفاده از رزرواسیون آنلاین وسایل نقلیه و سایر اشکال خدمات حمل و نقل سفارشی؛
      • تسریع در توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده گسترده از فناوری‌ها و تجهیزات هوشمند در خدمات حمل و نقل؛
      • تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل مبتنی بر اینترنت و دیجیتالی کردن اطلاعات عملیات؛
      • تسریع در توسعه اینترنت وسایل نقلیه و اینترنت کشتی ها؛
      • بهبود سیستم های هشدار اولیه برای خرابی ها؛
      • ارتقای سامانه‌های نگهداری عملیاتی، برنامه‌ریزی هوشمند و استفاده روز افزون از عملیات هوشمند؛
      • پیشرفت با اتوماسیون وسایل نقلیه و دیجیتالی شدن امکانات؛
      • ایجاد بسترهای خدمات اطلاعات عمومی و مراکز داده بزرگ برای حمل و نقل چندوجهی؛
      • ساخت سکوهای خدماتی اطلاعات عمومی (همچنین مراکز بزرگ داده) برای ترابری چندوجهی؛

      3.2.3. صنعت سلامت
      • پیاده سازی خدمات بهداشتی "اینترنت +" در تمامی سطوح؛
      • ایجاد بسترهای اطلاعاتی سلامت منطقه ای برای افراد؛
      • گسترش استفاده از سوابق سلامت الکترونیک؛
      • ترویج استفاده از کلان داده ها در مراقبت های بهداشتی؛
      • ایجاد تعدادی از مراکز اطلاعات سلامت منطقه ای؛

      4.2.3. تجارت الکترونیک
      • پشتیبانی از توسعه زیرساخت ‏های تجارت الکترونیک؛
      • بهبود نوآوری و بکارگیری تجارت الکترونیک در حوزه‏ های کلیدی؛
      • ایجاد شاهراه بین المللی تجارت الکترونیک11 با راه‌اندازی مراکز آزمایشی تجارت فرامرزی در Hangzhou و سایر مناطق؛
      • ارتقاء توسعه تجارت الکترونیکی و راهکارهای کاهش فقر مبتنی بر گردشگری روستایی، برای کمک به بیش از 30 میلیون نفر در رفع فقر؛

      4. جمع‌بندی
      دولت چین نگاه اکوسیستمی به فضای سایبر دارد و توسعه زیرساخت را برای بازسازی صنایع و افزایش قدرت اقتصادی خود دنبال می‌کند. این دولت در فرآیند این توسعه ملاحظات ویژه‌ای از قبیل 1) اطمینان از درک کامل روندهای توسعه ‏ای فناوری اطلاعات توسط حاکمیت، 2) تعمیق یکپارچه ‏سازی فناوری اطلاعات در توسعه اجتماعی و اقتصادی و 3) تقویت و توسعه همزمان مسائل امنیتی و گسترش فناوری اطلاعات را در نظر گرفته است.


      پی نوشت:
      1- informatisation
      2- Sound Development of big data
      3- Public Cloud Service platforms
      4- Government governance
      5- Inter Departmental
      6- well-conceived cyberspace governance
      7- Major machinery systems
      8- به نظر می‌رسد که چینی‌ها پروژه‌های IoT را به دو دسته تحقیقاتی و پایلوت تقسیم‌بندی می‌کنند. پروژه‌های پایلوت چین کاربردهایی چون شهر هوشمند، سیستم حمل و نقل عمومی هوشمند و استخراج هوشمند زغال‌سنگ را در بر می‌گیرد.
      9- آژانس‌های خلاقیت که خدمات نوآوری، طراحی و برندهای باکیفیت تجاری را ارائه می‌دهند.
      10- precision agriculture
      11- International e-commerce thoroughfare

      کلمات کلیدی

      شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت راهبری فنی، برنامه پنج ساله سیزدهم چین، راهبردهای توسعه ای و اقتصادی چین، نقشه راه چین برای فضای مجازی در افق 2020، اقتصاد سایبری

      منبع اصلی مقاله


      منبع درج


      منابع


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.