• طبقه بندی مقالات
    • 10 فناوری برتر دستیابی به موفقیت برای سال 2020
      مجله [1]MIT Technology Review در گزارش روندهای سالانه خود، مجموعه ای از 10 فناوری برتر سال 2020 که انتظار می رود تاثیر به سزایی در حل مسائل و مشکلات مهم مربوط به کار و زندگی افراد داشته باشند را معرفی و مورد بررسی قرار داده است[2]:

1. مگا منظومه ­های ماهواره‌ای[3]: تأمین اینترنت پرسرعت در گوشه و کنار کره زمین و ارائه راهکار برای از بین بردن سیگنال‌های مشکل‌دار Wi-Fi و شبکه های مخابراتی، هدف اصلی مگا منظومه ­های ماهواره‌ای است. در این فناوری ضمن اشغال فضای کمتر، تعداد ماهواره‌های مستقر در مدار افزایش می ­یابد.
      2. هوش مصنوعی کوچک[4]: در این فناوری الگوریتم­ های قدرتمند هوش مصنوعی بدون نیاز به اتصال به ابر و با استفاده از تلفن­ های همراه افراد و سایر دستگاه ­های مشابه، از طریق فرآیندی به نام تقطیر دانش[5] اندازه مدل­ های هوش مصنوعی موجود را (بدون از دست دادن هیچ‌یک از قابلیت‌های الگوریتم یا کاهش سرعت عملکرد آن) کاهش می‌دهند. از مزایای دسترسی به این امکان پیشرفته، حذف تأخیر به دلیل عدم برقراری ارتباط با ابر بوده و مشکلات مربوط به حریم خصوصی نیز کاهش خواهد یافت. شرکت های گوگل، آی بی ام، اپل و آمازون از پیشروان این فناوری هستند.
      3. مولکول‌های تولیدشده به کمک هوش مصنوعی[6]: دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب قدرت انسان­ و ماشین­، قادر به کشف مولکول‌هایی شده اند که تأثیر شگفت‌انگیزی در مراقبت‌های بهداشتی دارند. اخیراً از یادگیری ماشین برای اولین بار به منظور شناسایی نوع جدید آنتی­بیوتیک قدرتمند استفاده‌شده است. باتوجه به اینکه تولید داروی جدید به دلیل چالش شناسایی مولکول­ها بسیار هزینه­ بر است، با استفاده از هوش مصنوعی، میلیون‌ها مولکول می‌توانند به‌سرعت و به‌طور مؤثر ارزیابی شوند.
      4. برتری کوانتومی[7]: کامپیوتر کوانتومی نسبت به یک کامپیوتر سنتی عملکرد بهتری دارد ولی هنوز تا رسیدن به برتری کوانتومی، حدود 5 ‌تا 10 سال فاصله‌ است. با این وجود شرکت گوگل ادعا می‌کند با پردازنده کوانتومی Sycamore خود به این نقطه عطف رسیده است. Sycamore قادر به تشخیص مجموعه‌ای از اعداد توزیع‌شده تصادفی در سه دقیقه و 20 ثانیه است که براساس برآوردهای این شرکت، یک کامپیوتر سنتی برای انجام این کار 10،000 سال زمان نیاز دارد.
      5. انتساب تغییرات آب‌وهوا[8]: در نتیجه بهبود توان پردازشی رایانه، دانشمندان قادر به پیش‌بینی و تخصیص تغییرات اقلیمی در رویدادهای شدید آب و هوایی هستند. به کمک این دانش، چگونگی آمادگی برای رویدادهای آتی و پیش‌بینی خسارات وارده از حوادث و تغییرات شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی مورد سنجش قرار می گیرد.
      6. داروهای ضد پیری[9]: درصورت کاهش روند پیری، بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، زوال عقل و بیماری‌های قلبی بهبودیافته یا از آن جلوگیری می‌شود. این داروها روند طبیعی پیری بدن را هدف قرار می‌دهند و قبلا نیز در آزمایش‌های انسانی موفقیت آمیز بوده اند.
      7. اینترنت غیرقابل هک[10]: دانشگاه صنعتی دلفت[11] یکی از سازمان‌هایی است که با استفاده از اینترنت کوانتومی برای دستیابی به اینترنت غیرقابل هک تلاش می‌کند. اساس اینترنت کوانتومی، تضمین امنیت در صورت درهم تنیدگی[12] است؛ وقتی دو کاربر در یک شبکه ­ی درهم‌تنیده قرار گیرند، امکان استراق سمع وجود نخواهد داشت.
      8. پول دیجیتال[13] : استفاده از پول نقد فیزیکی با رشد ارزهای دیجیتال همچنان رو به کاهش است. استفاده از پول دیجیتال موجب حفظ حریم شخصی در مسائل مالی، امکان انجام معاملات فوری، معامله از طریق یک واسطه جدید یا قطع واسطه‌های سنتی می شود. در ارزهای رمزنگاری‌شده با فناوری بلاکچین عرضه پول به‌صورت غیرمتمرکز صورت گرفته و می‌تواند از طریق منابع مختلف وارد شود.
      9. پزشکی فوق شخصی[14] : پزشکی فوق شخصی، به افرادی که از بیماری‌های نادری که هنوز روش درمانی برای آنها وجود ندارد،امید بسیاری می‌بخشد. هنگامی‌که دارو متناسب با نیازهای دقیق یک بیمار و ویژگی های ژنتیکی وی تجویز گردد، امکان درمان و معالجه بیماری‌هایی که درگذشته درمان‌نشده‌اند فراهم می‌گردد.
      10. حریم خصوصی تفاضلی[15] : در سال 2020 دولت آمریکا، بزرگ‌ترین برنامه خود با عنوان سرشماری و جمع آوری داده های افراد را با استفاده از روشی با عنوان حریم خصوصی تفاضلی انجام خواهد داد. اداه سرشماری آمریکا با استفاده از این امکان در عین حفظ هویت و حریم خصوصی، داده ­های کاربران را جمع‌آوری کرده و با روش مذکور، قابلیت انجام ترفندهایی از قبیل "ناشناس بودن افراد" و دستکاری داده ها را به حداقل خواهد رساند.

لازم به توضیح است که مشروح هرکدام از فناوری های مزبور به زودی در گزارش جداگانه ای در وب سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر خواهد شد.

[1] Is a Magazine for Massachusetts Institute of Technology
      [2]https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2020/02/26/mit-names-top-10-breakthrough-technologies-for-2020/#534c6e17d482
      [3] Satellite Mega-Constellations

نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:

تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.