شناسه خبر:810

معرفی جویشگر

  • انداز قلم
دسته بندی نشده

1- مروری بر قابليت های موتورهای جستجوی داخلی و جهانی

وب عمده‌ترين محيط خدماتی اينترنت است که امکانات چندرسانه‌ای براي دستيابی به داده‌ها، اطلاعات، فايل‌ها و دانش را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد. بيش از 80% کاربران اينترنتي، وب سايت‌هاي جديد را از طريق موتورهای جستجو پيدا مي‌کنند.  شکل زیر شِمای يك سيستم جستجوي اطلاعات وب را نشان مي‌دهد. ابتدا صفحات وب توسط خزشگر  جمع‌آوري شده و در مخرن اسناد قرار مي‌گيرند. بعد از عمل خزش ساختار وب شامل پيوندها (گراف) و ابرپيوندها  ايجاد خواهد شد. به دنبال خزش واحد نمايه‌ساز، اسناد جمع آوری شده را شاخص‌گذاری مي‌كند. سيستم در پاسخ به پرسش كاربر اسناد مرتبط را از نمايه سيستم استخراج كرده و طبق معيارِ رتبه‌بندی، مرتب ‌‌‌‌نموده و به كاربر نشان مي‌دهد.

موتورهاي جستجوي موجود را مي­توان در دو گروه جهاني و بومي دسته­بندي نمود. موتورهاي جستجوي گوگل،‌ ياهو و بينگ از نوع جهاني مي­باشند و با هدف خدمات­دهي به كليه كاربران وب جهاني توسعه يافتند. موتورهاي جستجوي بومي توسط برخي از کشورهاي جهان براي مقابله با نفوذهاي فرهنگي و امنيتي موتورهاي جستجو و نيز بهره‌مندي اقتصادي، توسعه يافتند كه به عنوان نمونه مي­توان به ياندكس روسيه، ناور كره و بايدو چين اشاره نمود. علل عمده موفقيت موتورهاي جستجوي بومي علاوه بر فراهم­ساختن پوشش مناسب و كيفيت مطلوب در ارائه نتايج، توجه به فرهنگ، خط، زبان و محتواي بومي از يك سو و ارائه خدمات متنوع و جذاب از سوي ديگر بوده است.

1-1 موتور جستجوهای متنی فارسی

مهمترين موتورهاي جستجوي متني توسعه داده شده در داخل كشور موتور جستجوي پارسي­جو و يوز مي­باشند. علاوه بر پارسي­جو و يوز دو موتور جستجوي ديگر كه نمايه­هاي مستقلي دارند عبارتند از زال و ريسمون. در زمينه فراجويشگرها (فراجویشگرها خزش انجام نمی دهند و تركيبي از باز رتبه­بندي نتايج منتخب ساير جویشگرها را به كاربر ارائه مي­دهند) نيز موتورهاي جستجويي نظير سلام، پارسيك، جاماسپ و بياب مطرح هستند.

 

 

پارسی جو

یوز

ریسمون

زال

ویژگی ها

فرمت اسناد

TEXT، RTF، HTML، XHTML

TEXT، RTF، HTML، XHTML

Microsoft Office، RTF، Open Office،HTML، PDF

 

زبان

انگليسي و فارسي

انگليسي و فارسي

 

 

میزان پوشش

500 ميليون صفحه وب

500 ميليون صفحه وب

2 ميليون صفحه وب

 

تعداد کاربران همزمان

100 کاربر

500 کاربر

 

 

نوع جستجو

جستجوي منطقي

جستجوي عبارت

جستجو روي دامنه

جستجوي منطقي

جستجوي عبارت

جستجو روي دامنه

جستجوي منطقي بصورت ترکيب عطفي، فصلي و يا نفي از منطق بولي

 

زمان پاسخ

کمتر از يك ثانيه

کمتر از يك ثانيه

 

 

میزان دقت

%85 دقت Google

%70 دقت Google

 

 

ارائه سرویس

خطاياب فارسي

 

 

 

نوع نمایه سازی

Inverted Index

Inverted Index پس از حذف Stop-Words ، شناسايي صفحات Spam و نيزStemming

 

 

نوع رتبه بندی

ترکيب محتواي صفحات و گراف وب بصورت نهايي

ترکيب محتواي صفحات و گراف وب بصورت نهايي

 

 

کدینگ اسناد

 

Unicode ، UTF-8 ، Windows-1252 و Windows-1256

 

 

سایر

·بهره مندي از مکانيسم Caching

·امکان ارايه خدمات جستجو بصورت وب سرويس

·امکان فيلتر گذاري بر حسب فهرست سايتها يا موضوعات مورد نظر

·بهره مندي از مکانيسم Caching

·ارايه خدمات جستجو بصورت وب سرويس

·دسته بندي وب سايتهايي که نمايه سازي ميشوند

·استفاده از فهرست مرجع (Link.ir) برای یافتن وب سایت ها

·نمايه سازي محتويات فارسي بصورت جامع

·نمايه سازي وب سايتهايي که با پروتکل SSL امن شده اند.

·نمايه سازي اسناد و پرونده هايي که در FTP سايت قراردارند.

·پشتيباني از stop words

·بهره مندي از Caching براي نگهداري اسناد و صفحات نمايه سازي شده.

·زمانبندي نمايه سازي مجدد

·بهره مندي از جستجوي پيشرفته

·اجراي چند نسخه از برنامه نمايه سازي

·بهره مندي از روال رتبه بندي

·نمايش تعداد نتایج يافت شده

·محاسبه و نمايش زمان جستجو

·دسته بندي وب سايتهايي که نمايه سازي ميشوند

·تشخيص هرز نوشته ها و تله هاي تبليغاتي

·تشخيص محتواي غير اخلاقي

·تکميل خودکار عبارات

·ريشه يابي لغات

·پيشنهادات مشابه

·ابهام زدايي

·دسته بندي مفهومي نتايج

·تاريخچه مصور صفحات

نحوه دسترسی

www.parsijoo.ir

www.yooz.ir

http://www.rismoon.com

http://www.zal.ir

http://www.salam.ir

متولی

شرکت وب پردازان پارسي جو

آزمايشگاه پردازش زبان طبيعي دانشگاه تهران

شرکت رادکام

شرکت بيان

سال توسعه

1389

1388

1383

 

 

1-2 موتور جستجوی متنی بومی ساير كشورها

 

نام کشور

روسیه

کره جنوبی

چین

ویتنام

جمهوری چک

نام موتور جستجو

یاندکس

ناور

بایدو

Coc Coc

سزنم

سال توسعه

1997

1999

2000

2013

1996

میزان استفاده

60% یاندکس و 32% گوگل

73% ناور و فقط 2% گوگل

70% بایدو و 20% گوگل

رتبه اول جستجو

در ويتنام

60% سزنم و 32% گوگل

علل موفقیت

·پردازش کامل زبان روسي

·ارائه سرويسهاي ويژه بومي به روسيه )تلويزيون، موسيقي(

·پوشش قابل توجه وب

·عِرق ملي کره اي ها در استفاده از محصولات بومي

·ارائه خدمات ويژه بومي مطابق با فرهنگ کشور کره

·سرويسهاي متنوع بومي

·پشتيباني کامل زبان چيني

·امکان جستجو به زبان ويتنامي با کيفيت و سرعت بيشتر

·دقت، سرعت، دسترسي به منابع و

اطلاعات محلي

 

1-3 موتور جستجوهای متنی جهانی



نام موتور جستجو

گوگل

یاهو

بینگ

سال توسعه

1998

1995

2009

ویژگی

مطابق گزارش ComScore در سال 2013، 65 درصد جستجوها در گوگل انجام شده است

ياهو قبل از به وجود آمدن گوگل بيشترين ترافيك را به خود اختصاص می داد.  از سال 2000 الي 2004 سرويس جستجوي ياهو توسط گوگل انجام مي گرفت

در سال 2011 پيشرفت چمشگيري از خود نشان داد و در آمریکا رتبه دو را بعد از گوگل به خود اختصاص داد

علل موفقیت

•رتبه بندي مناسب

•واسط کاربر ساده

•پردازشگر پرسوجوي چند زبانه

•واسط بومي و متفاوت براي کشورهاي مختلف (براي مثال در ژاپن، تايوان و هنگ کنگ، ياهو رتبه يك را دارا مي باشد.)

•واسط کاربري پويا و جالب که مرتباً در حال تغيير است.

•پيشنهاد دهنده پرس وجوي قوي

•شرکت مايکروسافت

•ويژگي هاي جديد محلي مانند جستجوي رستورانها، هتلها و غيره

•رتبه بندي خوب

 

1-4 شاخص های ارزيابی جويشگرهای متنی

با توجه به اينكه موتور جستجو يك سامانه نرم افزاري بزرگ با تعداد زياد كاربر است بنابراين علاوه بر نيازهاي كاركردی، ملاحظات غيركاركردی نيز از اهميت بالايي برخوردار است. همچنين ارزيابي رفتار كاربر و آمار بازديد از موتور جستجو معيار مهمي در سنجش كسب موفقيت سيستمهای با تعداد كاربر زياد محسوب مي گردد. 

 

4-1 معيارهای ارزيابی نيازهای كاركردی

  • دقت: هر چقدر که اسناد موجود در ليست بازگردانده شده توسط موتور جستجو داراي محتواي مرتبط تر با پرس‌وجوي مطرح شده باشند، موتور جستجو از دقت بالاتري برخوردار مي­باشد. برای ارزيابي ميزان مرتبط بودن نتايج يا دقت موتور جستجوي متني، بسته به نوع پرس و جوها، معيارهاي متنوعي وجود دارد:

         

            ♦  ارزيابي دقت موتور جستجو براي پرس و جوهاي اطلاعاتي:

 

 

  • معيار MAP : ميانگين‌گيري از متوسط دقت 

 

m تعداد اسناد در یک پرس و جو و Q تعداد پرس و جوهای مختلف می باشد.

  • معيار NDCG : اين معيار ميزان ارتباط اسناد با رتبه نهايي آنها را تركيب مي‌كند

 

rel میزان ارتباط سند iام با پرس و جو و p تعداد اسناد در یک پرس و جو می باشد.

            ♦  ارزيابي دقت موتور جستجو براي پرس و جوهاي پيمايشي: در پرس وجوی پیمایشی، از نظر كاربر تنها يك پاسخ مرتبط وجود دارد و كاربر نيز از پاسخ مورد انتظار آگاهي دارد.

 

  • معيار MRR : رتبه دوجانبه براي نتايج پرس‌وجو، معكوس موقعيت اولين سند مرتبط مي‌باشد.

 

  • پوشش: نسبت تعداد صفحات نمايه‌سازي شده به تعداد کل صفحات موجود در وب مي‌باشد.
  • تازگی: ميزان بروز بودن نتايج ارائه شده از سوي موتور جستجو است.

 

4-2 معيارهای ارزيابی نيازهای غيركاركردی

 • دسترسی پذيری : ميزان پاسخگويي سيستم در قبال پرس‌وجوهاي ارسال‌شده
كارايی : زمان پاسخگويي به پرس‌وجوها و توانايي در پاسخگويي به کاربر همزمان
آزمون گرافيك واسط كاربری 
قابليت همكاری : داشتن وب‌سرويس مناسب، داشتن افزونه براي مرورگر IE و Firefox
سازگاری : سازگاري با مرورگر IE و Firefox

 

4-3 تحليل رفتار كاربران و آمار بازديد

با پردازش و تحليل داده هاي ذخيره شده در لاگ موتور جستجو كه بيانگر نحوه تعامل كاربران با موتور جستجو است، مي توان وضعيت موتور جستجو را از جهات مختلف مانند: تحليل  پرس‌وجو، تحليل  نشست، تحليل کليک کاربران، تحليل  آي پي، تحليل  کاربران ماندگار، بررسي نمود. اطلاعاتي كه مي توان كسب نمود شامل تعداد کاربران روزانه، تعداد کاربران ماندگار، تعداد نشست‌ها و ميانگين زمان نشست‌ها، ليست وب سايت هاي پر بازديد، ليست پرس‌وجوهاي پركاربرد، ميانگين کليک کاربران براي هر جستجو و نشست مي باشد.

2- رقابت موتور جستجوهای جهانی

 گزارش مؤسسه تحقیقاتی StatCounter، بازار موتور جستجو، ژانویه ۲۰۱۵

شركت

رخداد

علت

گوگل

سقوط سهم بازار به زير 75%

افزایش کم اما قابل توجه سهم یاهو و همچنین تلاش‌های موتور جستجوی بینگ

ياهو

از 10.8 به 10.9% رشد داشته است.

مذاکرات نتیجه‌بخش این کمپانی با فایرفاکس در 5 سال اخير و تغییر موتور جستجوی این مرورگر از گوگل به یاهو بوده است.

بينگ

افزايش به 12.4%

-

 

گزارش مؤسسه تحقیقاتی StatCounter، ژانویه ۲۰۱۵ ، سهم بازار در مرورگر فايرفاكس

شركت

تغيير سهم بازار

توضيحات

ياهو

حركت از 9.9 به 28.3%

قرار گرفتن به عنوان موتور جستجوي پيش‌فرض

گوگل

81.9 به 63.9%

 

 

گزارش مؤسسه تحقیقاتی StatCounter، ژانویه ۲۰۱۵ ، سهم بازار در بازار جستجوي همراه

 

3- برخی آمارهای كلی

 

ميزان حجم ترافيك جستجو در اينترنت

85%

نسبت كل كاربران اينترنت كه هر روز جستجو مي‌كنند

57%

نسبت افرادي كه با موتور جستجو به دنبال مطلوب‌‌هاي خود مي‌گردند

82%

نسبت جستجوهاي كالا و خدمات

46%

نسبت درآمد گوگل از راه كليك

97%

ميزان درآمد گوگل سال گذشته

66 ميليارد دلار

درآمد حاصل گوگل از تبليغات

59 ميليارد دلار

حجم تخميني درآمد گوگل از جستجوي كاربران ايراني

150 ميليارد تومان

منبع: به نقل از بررسي‌هاي شركت پارسي‌جو، 1393

4- موتور جستجوهای داخلی

موتور جستجوگر پارسی جو

آغاز به كار

1388

تعداد اعضا

50 نفر

نسخه كنوني: نسخه چهارم

سرویس‌های خبر، وب، تصویر، ویدئو و آوا و نقشه

نسخه آتي: نسخه پنجم

سرويس هاي اوقات شرعي،آب و هوا، تقويم، ورزش، سيما و بازار

توسعه نرم‌افزار تلفن همراه

اندرويد

تعداد كلمات شناسايي شده يكتاي فارسي

100 میلیون کلمه

تعداد كلمات داراي ارزش اطلاعاتي و پردازشي

10%  آنها در حدود 10 ميليون كلمه

توانايي استخراج جفت كلمات مترادف

12000 كلمه

تصريف و شكل صرفي

9000 شكل صرفي

منبع: به نقل از شركت پارسي‌جو، 1394

ساير موتور جستجوهاي داخلي

علاوه بر پارسي‌جو، موتور جستجوهاي متعدد ديگري نيز وارد اين عرصه شده اند برخي‌ از آنها فعال‌تر هستند:

  • جستجوگر سلام
  • جستجوگر يوز

تاکنون چندين میلیارد صفحه در اين موتور جستجو، خزش شده و از میان آنها يك ميليارد صفحه منحصر بفرد نمایه‌ گذاری شده است. البته به سبب محتواي تقريبا تكراري و نامناسب بودن برخي از آن‌ها، تعدادي از این صفحات از پايگاه نمايه‌ها حذف شده‌اند. تعداد صفحات نمايه‌گذاري شده به صورت مداوم در حال افزایش است .(منبع: وبسايت يوز)

  • جستجوگر گرگر
  • موتور جستجوی تارجو
  • جستجوگر جاماسپ
  • موتور جستجوی جسجو
  • جستجوگر پارسیک

موتور جستجوي زال

5- انواع فعاليت جستجوگرها

نمایه‌سازی

خزش

رتبه بندی

 انواع جستجوهاي كاربران

 

انواع پرس‌وجو

1)    پرس و جو های اطلاعاتی (Informational)

این پرس و جو ها شامل عنوانی جامع و موضوعی کلی است که طیف وسیعی از نتایج مرتبط را به همراه دارد. برای مثال، نحوه تعمیر رادیو یک پرس و جوی اطلاعاتی می باشد.

2)    پرس و جو های ناوبری (Navigational)

این نوع پرس و جو به منظوریافتن مستقیم یک وب سایت خاص یا یک هویت مشخص می باشد و در واقع هدف کاربر رسیدن به مقصدی مشخص است. اگر کاربری عبارت "سایت وزارت آموزش و پرورش" را به موتور جستجو ارسال نماید، در این دسته قرار می گیرد.

3)    پرس و جو های تراکنشی (Transactional)

در این قسمت کاربر جستجویی هدفمند برای انجام کاری مشخص در راستای رفع نیاز خود انجام می دهد. جستجوها در این بخش کاربردی هستند و کمتر جنبه اطلاعاتی دارند. برای نمونه دانلود و خرید نمونه ای از جستجوهای ترکنشی می باشد.

وظیفه موتور جستجو تنها پاسخ دادن به موارد اطلاعاتی و ناوبری می باشد،در حالیکه هدف آن، جستجو به معنای عام و بسیار گسترده و جامعی می باشد که به تمامی نیازهای کاربران در فضای مجازی پاسخ داده شود. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که نقطه قوت و وجه تمایز موتورهای بومی رفع نیازهای تراکنشی کاربران می باشد.

منبع: به نقل از بررسي‌هاي شركت پارسي‌جو، 1393

 

6- جستجوگرهای مشابه موتور جستجوی بومی ايران

 

 بایدو - چین

·        150 سرویس کاربردی راه اندازی نموده است و با سهم بازار حدود 86 درصدی

·        63% درصد كل پرس‌وجو

·        96% جستجوهاي چيني به موتور جستجوي بومي

·        یکی از خدمات پرکاربرد در بین مردم این کشور و توریست های بین المللی است. این سرویس به گونه ای عمل می کند که فرد قبل از مسافرت به مکان مورد نظر، کلیه پیشنهادات در این زمینه مانند هتل ها، رستوران ها، مکان های تفریحی و سیاحتی بومی مقصد را با توجه به اطلاعات مربوط به آن مکانها و همچنین نظر کاربرانی که در گذشته به این مکان ها رفته اند بررسی می کند و همچنین در حین سفر با استفاده از این سرویس به مکان های مربوطه هدایت می شود و در نهایت کاربر می تواند نظرات خود را برای استفاده مسافران بعدی در این سرویس ثبت نماید.

·        «بایدو» بزرگترین موتور جستجو‌ چینی صبح سه شنبه، 22 دي‌ماه 1388 توسط ایرانی‌ها هک شد و صفحه‌ای متقش به پرچم جمهوری اسلامی ایران جایگزین صفحه اصلی آن شد و اين پيغام نيز حك شد: «این سایت در اعتراض به دخالت‌های مقامات آمریکا در مسائل داخلی ایران هک شده‌است. این یک هشدار است».

http://ir.baidu.com/phoenix.zhtml?c=188488&p=irol-govmanage

نیور - کره جنوبی

·        5% بازديدها از كره‌اي هاي مقيم آمريكا

·        ايجاد در سال 1999

·        توسط سامسونگ

·        برای پر کردن نقصان محتواهاي كره‌اي، Naver پیشگام تولید «محتوای تولید شده توسط کاربر» (User-Generated Content)  از طریق ایجاد سرویس «جستجوی دانش» شد.

·        بر اساس اطلاعات سایت comScore، تعداد جستجوي روزانه 2ميلييون

·        Junior Naver، به متخصصان و آموزگاران اجازه می دهد که محتوای ناسالم را با هدف ارائه یک اینترنت امن به کودکان، تصحیح کنند.

South Koreans Connect Through Search Engine, New York Times, 5 July 2007

ياندكس -روسيه

·        چهارمين موتور جستجوي بزرگ دنيا بر اساس اطلاعات Comscore.com

·        60% سهم بازار در روسيه

·        150 ميليون جستجو در هر روز

·        پربيننده‌ترين سايت روسيه

·        50.5 ميليون بيننده در فوريه 2013

·        سومين موتور جستجو در اكراين و قزاقستان و43% جستجوهاي بلاروس

·        آزمايش‌گاه‌هاي ياندكس در سان‌فرانسيسكو قرار دارد و  قصد ايجاد R&D در برلين را دارد.

Yandex Today. Company.yandex.com. Retrieved May 23, 2012

سزنم - كشور چك

·        15  سرويس كاربردي

·        10500هزار نفر جمعيت چك

·        6 ميليون كاربر

·        محبوب‌ترين سرويس، سرويس كسب‌وكار شامل 610هزار كسب‌وكار مختلف كه كاربران مي‌توانند هر نوع محصول و خدمت را به توجه به نظرات كاربران امتيازدهي و خريد كنند.

Financial statements of Seznam.cz, a.s. for year 2010, auditor PricewaterhauseCoopers Audit, s.r.o., available at justice.cz

 

8- منافع ملی حاصل از موتور جستجوی بومی

ارائه سرويس‌هاي بومي و محلی متناسب با نياز جامعه(مهمترین مزیت):

کارکرد موتورهای بومی با موتورهایی مثل گوگل تفاوت دارد. جستجوی وب تنها قسمت کوچکی از قابلیت موتورهای جستجو می باشد و نقطه قوت موتورهای بومی روی ارائه سرویس های بومی و محلی بر اساس نیاز کاربر می باشد.

در موتورهای بومی به نیازهای روزانه مردم ازقبیل نیازهای مکان محور، خرید، رصد اخبار، یافتن تصویر، ویدیو و یا فایل صوتی مورد نیاز، دانلود اسناد، آگاهی از محصولات و کیفیت خدمات بنگاه ها و بهره بردن از اطلاعات کاربردی نظیر وضعیت آب و هوا و اوقات شرعی و برنامه های سیما و ... پاسخ داده می شود.

پارسی جو با درک پرس و جوی کاربر، نتایج سرویس های مختلف(مانند خبر، آوا، ویدئو) که با پرس و جو مرتبط بوده را به صورت ترکیبی، در نتایج صفحه وب جستجوی کاربر نشان می دهد.

پس می توان نتیجه گرفت که کاربران، موتورهای جستجوی بومی را به عنوان یک پلتفرم جامع، کارآمد و جذاب در جهت رفع نیازهای مذکور انتخاب می کنند.

اقتصادی

با توجه به مزیت های تبلیغات هدفمند مانند نشان دادن تبلیغات بر اساس مکان، نیاز، علایق و سلایق کاربر که بدینوسیله تبلیغات مرتبط به او نشان داده می شود، از این طریق بنگاه های متوسط و کوچک می توانند با هزینه بسیار پایین نسبت به روش های تبلیغاتی موجود خود را به مشتریان کالا و خدمات معرفی کنندکه علاوه بر رونق بخشیدن به تجارت الکترونیکی کشور، باعث ایجاد انگیزه در بین صاحبان صنایع و خدمات برای حضور در فضای مجازی می شود.

شناخت بهتر زبان و فرهنگ

فهم بهتر پرس و جوهای فارسی و نیازهای کاربران و همینطور درک محتوی فارسی وب

اجتماعی و فرهنگی

ارائه بستری برای ساماندهی فضای وب فارسی

امنيتي

ممانعت از انتقال اطلاعات كشور به خارج از كشور و سرويس‌هاي جاسوسي

امنيت بيشتر اطلاعاتي شركت‌‌هاي دولتي و خصوصي

منبع: به نقل از بررسي‌هاي شركت پارسي‌جو، 1393

9- یک موتور جستجوی خوب تراکنشی

موتورهای جستجوی بومی مرجع اطلاعاتی برای کلیه فعالیت های مردم یک کشور می شود. با توجه به اینکه موتور جستجو قابلیت خزش در صفحات وب را دارد، توانایی یافتن و سازماندهی محتوا را به صورت دقیق دارد. همچنین موتورهای جستجو با یکپارچه سازی نتایج سرویس های مختلف مربوط به یک پرس و جو و ارائه آن، بیشترین اطلاعات و خدمات ممکن را به کاربر ارائه می دهند.

اجازه دهید تا با مثالی توضیح دهیم. اگر یک نفر تصمیم بگیرد به یک کنسرت موسیقی برود، برای فرد چندین نیاز احساس می شود. فرد باید بلیط تهیه کند، اگر تخفیفی وجود دارد از آن مطلع گردد، اگر دوست دارد قبل از کنسرت به آهنگ های خواننده گوش دهد یا ویدئویی در آن زمینه وجود دارد ببیند، در مورد زندگینامه‏اش مطالعه نماید، محل اجرای کنسرت و نحوه دسترسی به آن مکان را بداند، خبرهایی که در مورد آن خواننده وجود دارد را مطالعه کند، به دوستانش پیشنهاد دهد، نظر کاربرانی که قبلا به کنسرت خواننده مورد نظر رفته‏اند را ارزیابی کند و ....

موتور جستجو تمام سوالات مذکور را پاسخ داده و در نتیجه جستجوی کاربر، تمام موارد فوق را ارائه می دهد. با مقایسه توضیحات فوق با روش سنتی و معمول، می توان به قدرت موتورهای بومی در آسان نمودن زندگی مردم پی برد.

منبع: به نقل از بررسي‌هاي شركت پارسي‌جو، 1393