شناسه خبر:699

فضای مجازی و توسعه صنعت گردشگری

  • انداز قلم

با گسترش بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات و پيشرفت هاي قابل توجه دراين حوزه جهان با پديده اي تحت عنوان فضاي مجازي مواجه شد وبخشي از فعاليت هاي بشر امروزي مانند حكومت داري ، فعاليت آموزشي ، مسائل فرهنگي ، فعاليت هاي اقتصادي ، حوزه سلامت و ديگر مسائل فردي و اجتماعي وارد فضاي مجازي شده  و اين فضا دائما در حال گسترش مي باشد.

معاونت تنظیم مقررات

واژه هايي مانند دولت الكترونيك ، آموزش مجازي ، سلامت الكترنيكي ، تجارت الكترونيك از موضوعاتي مي باشد كه به سرعت در حال گسترش مي باشد به گونه اي كه  شاهد ايجاد يك كره مجازي به وسعت بالاي 3 ميليارد جمعيت با فعاليت هاي گوناگون در فضاي مجازي  مي باشيم. به عنوان مثال زماني داشتن يك وب سايت به عنوان يك ويترين فانتزي در كسب و كار ها مطرح بود ولي امروزه وب سايت سازمان ها ي دولتي و كسب و كار هاي خصوصي به عنوان يكي از  مهمترين محل هاي انجام خدمات اداري و تجاري سازمان ها و شركت ها مي باشد و حضور با برنامه ريزي قوي يكي از عوامل موفقيت نهاد هاي گوناگون در عرصه كسب و كارشان  مي باشد.

 يكي از حوزه هاي با اهميتي كه فضاي مجازي در آن نقش تعيين كننده اي را ايفا مي نمايد حوزه گردشگري مي باشدكه به عنوان گردشگري الكترونيك شناخته مي شود.

صنعت گردشگري به عنوان يكي از صنايع مهم از جنبه هاي گوناگون  فرهنگي ، اقتصادي و قدرت نرم كشور ها و كم هزينه از لحاظ اشتغال زايي مي تواند به عنوان يكي از صنايع پيشرو در كشور مطرح شود . در كشور هاي مالزي و تركيه گردشگري به عنوان دومين منبع درآمد اين كشور ها مي باشد .حجم پولي كه در حوزه گردشگري بين المللي جابجا مي شود بالغ بر يك تريليون و دويست ميليارد دلار مي باشد كه از درآمدهاي نفتي اعضاي اوپك بيشتر است.

دو فضايي شدن صنعت گردشگري يعني استفاده از ظرفيت هاي فضاي مجازي در كنار فضاي فيزيكي  براي توسعه صنعت گردشگري ضمن كاهش هزينه هاي سفر از طريق بكارگيري ظرفيتهاي بلا استفاده، بكارگيري فضاي مجازي براي دقيق تر شدن آمارهاي ورودي و خروجي گردشگر جهت برنامه ريزي بهتر ، بكارگيري ابزار هاي تبليغاتي اينترنتي با توجه به تعداد بالاي كاربران و چند رسانه اي بودن تبليغات در عرصه فضاي مجازي و تاثير فوق العاده آن، ارائه خدمات گردشگري به صورت آنلاين و سهولت استفاده از اين فرآيند با توجه به فراگيري استفاده از رايانه ها ، تبلت ها و موبايل هاي هوشمند و در نتيجه فرامكاني و فرا سرزميني شدن فضاي مجازي و استفاده از اين ظرفيت براي جذب گردشگران خارجي  وبكارگيري ظرفيت 24ساعت در هفت روز يعني لحظه به لحظه زمان ها براي  انجام فعاليت هاي گوناگون در گردشگري الكترونيكي از جمله ظرفيت هاي فضاي مجازي براي گسترش صنعت گردشگري مي باشد. براي پر كردن اين خلا جامعه گردشگري الكترونيكي ايران چند سالي است كه شروع بكار كرده است و با ايجاد كارگروه هايي مانند نرم افزار، سخت افزار ، اتوماسيون و فرهنگ سازي در حوزه گردشگري الكترونيك  قدم هاي خوبي را برداشته است ولي براي موفقيت در اين حوزه نياز به اقدامات سياست گذارانه ، اجرايي و هماهنگي كليه دستگاه هاي سياست گذار ، اجرايي ، نظارتي و نهادهاي مدني و بخش خصوصي گردشگري مي باشيم. حدود دو سال قبل در آبان سال 1393 يكي از مسئولين معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد كه براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، جمهوري اسلامي ايران با رتبه چهل و هشت  جزو پنجاه كشور برتر در حوزه گردشگري شناخته شد. با توجه به موفقيت دولت يازدهم در اين حوزه مهم، با برداشته شدن تحريم ها و بكارگيري ظرفيت فضاي مجازي مي توان اين رتبه را ارتقا بخشيد.

  

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
  • هیچ نظری یافت نشد