مدیریت خدمات ابری شامل تمامی عملکردهای خدمت محور است که برای مدیریت و عملکرد خدمات مورد نیاز یا پیشنهادی به مصرفکنندگان ابری ضروری است. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، مدیریت خدمات ابری در قالب سه بخش کلی پشتیبانی کسب و کار، تأمین و پیکرهبندی و قابلیت حمل و کنشپذیری توصیف می شود.
پشتیبانی کسب و کار
پشتیبانی کسب و کار، حمل بر یکسری خدمات مرتبط با کسب و کار است که مشتریان و فرآیندهای پشتیبانی را دربرمی گیرد و شامل مؤلفههای مورد استفاده برای اجرای عملیات کسب و کاری است که مشتریان با آن مواجه هستند.
- مدیریت مشتریان: مدیریت حساب مشتریان، ایجاد/حذف/تعلیق حساب مشتریان، مدیریت حسابهای کاربری، مدیریت ارتباط با مشتری و حل و فصل مشکلات و مسائل مشتریان
- مدیریت قرارداد: مدیریت قرارداد خدمات، برگزاری/مذاکره/عقد/خاتمه قرارداد
- مدیریت دارایی: ایجاد و مدیریت کاتالوگ خدمات
- صورتحساب و حسابداری: مدیریت اطلاعات مالی و صورتحساب مشتریان، ارسال بیانیههای مالی، پردازش وجوه واریزی، ردیابی فاکتور و غیره
- حسابرسی و گزارشدهی: نظارت بر عملیات کاربران و تولید گزارشات و غیره
- قیمتگذاری و تعیین نرخ: ارزیابی خدمات ابری و تعیین قیمت، مدیریت ارتقا و قوانین قیمتگذاری مبتنی بر پروفایل کاربر
تامین و پیکره بندی
مجموعه کارکردهایی است که به آماده سازی، تنظیم، پیکره بندی و پایش خدمات می پردازد.
- تأمین سریع: استقرار خودکار سیستمهای ابری مبتنی بر قابلیتها/منابع/خدمات
- تغییر منابع: تنظیم تخصص منابع و پیکرهبندی برای انجام تعمیرات، ارتقاء و ایجاد گرههای جدید در فضای ابری
- گزاشدهی و نظارت: شناسایی و نظارت بر منابع مجازی، نظارت بر عملکردها و رویدادهای ابری و ایجاد گزارشهای عملکردی
- مدیریت توافقنامهی سطح خدمات
قابلیت حمل و کنش پذیری
داده ها و سیستم های میزبانی شده بر روی ابر باید به سرعت قابلیت انتقال به سایر ابرها را داشته باشد. همچنین سرویس های ابری قابلیت همکاری با یکدیگر را ایجاد نمایند تا مشتریان خدمات ابری به سرویس دهنده خاصی وابسته نشوند. کارکردهای مورد نیاز برای این منظور عبارتند از:
- قابلیت انتقال داده
- دریافت/ ارسال داده
- انتقال داده حجمی
- قابلیت همکاری خدمات
- رابط مدیریتی یکپارچه
- قابلیت انتقال سیستم
- مهاجرت تصویر VM
- مهاجرت برنامه کاربردی