تعریف و مقایسه خدمات
به نظر یکی از بزرگترین چالشها در ایالات متحده برای افرادی که قصد بهرهگیری از
رایانش ابری را دارند، حجم بالای تأمینکنندگان این خدمات (و تعدادی جدید الورود به بازار) می باشد و از طرفی خدمات موجود بر بستر فضای ابری نیز در حال افزایش است که به همین جهت مصرفکنندگان بعضاً دچار سردرگمی میشوند. به همین دلیل میبایست ابزار مناسبی در دسترس آنها قرا گیرد تا بتوانند مقایسهی معنی دار و مؤثری را بین گزینههای موجود انجام دهند.
این واقعیت که هیچ استانداردی برای دستهبندی و تعریف خدمات (همچون هزینه، عملکرد، دسترسپذیری، امنیت، پشتیبانی و مسئولیتپذیری) وجود نداشته یا تعداد کمی استاندارد برای آن وجود دارد، این وضعیت را پیچیدهتر میکند. از طرفی هیچ مکانیزم یا روشی برای مصرفکنندگان در نظر گرفته نشده است تا بتوانند تأمینکننده خدمات ابری و خدمات ارئه شده توسط آنها را مقایسه کنند و از همین جهت پیدا کردن بهترین گزینهی موجود یک فرآیند دستی است که بعضاً منجر به نتایج نادرست و تصمیمات اشتباه میشود.
بدین ترتیب این گسستگی در صنعت
رایانش ابری آنچنان به پیشرفت و آیندهی این فضا کمکی نمیکند که این نکته میبایست در جریان تعریف و درک اکوسیستم
رایانش ابری برای کشور خودمان نیز مورد توجه قرار گیرد. یکی دیگر از مواردی که میبایست از پیش تعریف شده و جایگاه آن در نظر گرفته شود، کارگزاران خدمات ابری است. افزایش محبوبیت کارگزاران خدمات ابری یا Cloud Service Brokerages (CSB) میتوانند در قالب های مختلفی در این اکوسیستم ایفای نقش کنند (6). برخی به شکل سازمان، و برخی در حوزه توسعهی نرمافزارهایی که در انتخاب درست خدمات به مشتریان کمک میکند، ظاهر میشوند.
بدین ترتیب ایجاد یک جامعهی رقابتی از CSBها میتواند به کسب و کارهای حاضر در اکوسیسم ابری کشور کمک کند تا بدون دغدغه بهترین خدمات ابری را انتخاب و همچنین به تأمینکنندگان رایانش ابری، بخصوص تأمینکنندگان کوچکتر و نوپا کمک کند تا به این کانال جدید از بازار دسترسی پیدا کنند. همچنین برای رفع سردرگمی مصرفکنندگان و فراهم نمودن زمینههای لازم برای انتخاب موارد مذکور در رابطه با خدمات و تأمینکنندگان خدمات ابری، یک چارچوب کلی در سطح صنعت برای ترمینولوژی یا مجموعه اصطلاحات، تعاریف در سطح خدمات و استانداردها مورد نیاز است. البته یکی از مواردی که میبایست پیش از انجام این کار صورت پذیرد، مشخص نمودن وظایف و چارچوب فعالیت بازیگران است و اینکه چه کسی قرار است مسئولیت توسعه این چارچوبها را بر عهده داشته باشد. برای مثال اتحادیه اروپا عنوان کرده است که مسئولیت سرمایهگذاری چشمگیر برای پژوهش و توسعه در زمینه
رایانش ابری را برعهده میگیرد منتهی سؤال اینجاست که اتحادیه اروپا قرار است چه نقشی در توسعه چنین چارچوبی ایفا کند؟ آیا در اینجا نیازمند وجود یک نهاد حرفهای در سطح صنعت هستیم یا یک انجمن خودمختار از CSBها چاره کار است؟
البته در بعضی از اکوسیستمهای موجود، برخی معتقدند که پرداختن به این مسائل آنچنان ضروری نیست.
مؤسسه ملی استانداردها و فناوری که زیرمجموعهای از دپارتمان تجارت ایالات متحده است، یکی از مخالفین اصلی این رویکرد می باشد که البته برخی مفسرین معقتند، تصمیمات این مؤسسه به واسطهی شورای مشتریان استانداردهای ابری یا Cloud Standards Customer Council (CSCC) جهت دهی میشود (7).
شرکت IBM در واقع یکی از مؤسسین اولیهی این شورا بوده است که هدف آن ایجاد استانداردهای لازم در حوزه
رایانش ابری است و به همین دلیل از تمامی مشتریان ابری خود درخواست نموده تا در این فرآیند شرکت کرده و به پاسخدهی و رفع مشکلات و چالشهای موجود در زمینهی پیادهسازی اساسی
رایانش ابری کمک کنند. البته علاوه بر IBM، در رأس این شورا شرکتهایی همچون بوئینگ، Kroger، Lockhead Martin و Aetna قرار دارند.
این گروه در حال تلاش برای کاهش موانع ورود و پذیرش گستردهی
رایانش ابری از طریق کمک به اولویت بندی مسائل کلیدی در حوزهی کنشپذیری همچون مدیریت فضای ابری، ایجاد معماریهای مرجع، ابرهای ترکیبی و همچنین امنیت و تطابقپذیری است.
در کنار چارچوبی که پیرو مباحث قبلی توسعه داده میشود، بخش
رایانش ابری نیازمند مطالعات تطبیقی مستقل و همچنین نهادی برای نظارت، ساماندهی و صدور مجوز است. چنین نهادی در اتحادیه اروپا تحت عنوان شرکت ارزیابی عملکرد استاندارد یا Standard Performance Evaluation Corporation (SPEC) در نظر گرفته شده است که مطالعات تطبیقی یا Benchmarkهای کامپیوتری را تأسیس، نگهداری و مورد تأیید قرار میدهد. این نهاد هم اکنون یک گروه کاری مطالعه تطبیقی در فضای ابری را تحت عنوان OSG CLOUD راهاندازی نموده است که همچنان در حال بررسی میباشد.
فراهم کردن مراکز داده نسل بعدی
زیرساخت ابری مورد استفاده توسط تأمینکنندگان خدمات ابری یا سازمانهایی که ابر خصوصی مختص خود را توسعه میدهند، میبایست به نحوی رشد و نمو یافته و تطبیق یابند که تا سرحد امکان همانند خدمات مجازیشدهای که پشتیبانی از آن به عمل میآورند، باز (Open)، منعطف (Flexible) و قابل پیکرهبندی (Configurable) باشند.
منابع و مراجع :
1. Realizing the future of cloud computing, IBM Cooperation, 2014
2. “Adoption of Cloud computing continues upward trend as a mainstream IT deployment option”. Cloud Industry Forum. November 2013. http://www.cloudindustryforum.org/news/502-adoption-of-cloud-computing-continues-upward-trend-as-a-mainstream-it-deployment-option
3. “Predicting Enterprise Cloud Computing Growth”. Louis Columbus. 4 September 2013. Forbes.com. http://www.forbes.com/sites/louiscolumbus/2013/09/04/predicting-enterprise-cloud-computing-growth
4. “Confused About the Cloud? You Are Not Alone.” Will Stevens, Web fusion. Websitemagazine.com. 14 February 2013. Based on data from Google Consumer Survey – January 2013. http://www.websitemagazine.com/content/blogs/posts/archive/2013/02/14/confused-about-the-cloud-you-are-not-alone.aspx
5. “Cloud Research 2013”. IDG Enterprise Cloud Computing Research Report. 27 June 2013. http://www.idgenterprise.com/report/cloud-research-2013
6. “The Future of Cloud Computing: 3rd Annual Survey 2013”. North Bridge growth equity venture partners. http://www.northbridge.com/2013-cloud-computing-survey
7. “Cloud Service Brokerages Emerge As New Integrators”. John Moore. CIO.com. 10 December 2012. http://www.cio.com/article/723485/Cloud_Service_Brokerages_Emerge_As_New_Integrators