• به کارگیری رسانه های اجتماعی از سوی گروه‌ های تروریستی

      به کارگیری رسانه های اجتماعی از سوی گروه‌ های تروریستی

      به کارگیری رسانه های اجتماعی از سوی گروه‌ های تروریستی

      به گفته وزارت دفاع آمریکا، در آینده گروه‌ های تروریستی از داعش کپی‌ برداری کرده و رسانه اجتماعی را به نوعی سلاح تبدیل می‌ کنند.

      پیتر سینگر (Peter Singer)، پیشرو نظامی درمورد حمله داعش در سال 2014 به عراق نوشته است :
      این جنگ با یک هشتگ آغاز شد.
      «AllEyesOnISIS#»، هشتگ تمام نگاه‌ها روی داعش، به یک ماشین ویروس تبلیغاتی تبدیل شد که برای دنبال کنندگان الهام‌بخش بود؛ این گروه با ایجاد بات‌ها و ترس زیاد از طریق اعلان رهبری هزاران نیروی عراقی آموزش دیده به شیوه آمریکایی برای ممنوع کردن پست‌هایشان اعتبار پیدا کرد. داعش ترس را منتشر و با اشاعه ویدئوهای گردن زدن افراد در لباس‌های نارنجی رنگ از سوی نیروهای داعشی که سر خود را با ماسکی سیاه پوشانده بودند و حملات تروریستی و بی‌رحمانه در انتظار هر فردی که در مسیر آنها قرار می‌گرفت، دنبال کنندگان خود را جذب می‌کرد.
      به گفته جوزف دانفورد (Joseph Dunford)، رئیس مشترک نیروهای دریایی، 4 سال بعد ائتلافی از ملت‌ها که علیه داعش در عراق و سوریه برخاسته بودند، عملیات‌های متعارفی انجام دادند و توانایی داعش برای دستکاری رسانههای اجتماعی نیز تقریباً از بین رفت. دانفورد به خبرنگاران گفت که میزبان رؤسای دفاعی از بیش از 80 کشور در پایگاه نیروی هوایی «Andrews» در مریلند بوده تا درمورد اقدامات لازم برای جلوگیری از شورش مشابه گروه‌های تروریستی در سراسر دنیا بحث و گفتگو شود.
      وی افزود : توانایی داعش برای تولید ویدئوها، پستهای وب و دیگر فعالیتها طی دو سال گذشته بیش از 80 درصد کاهش داشته و مجله تبلیغاتی ماهانه این گروه در یک سال گذشته منتشر نشده است. ما باید در مورد افراطگرایی خشونتآمیز در آینده، مسائلی از قبیل بکارگیری فناوری، قابلیت‌های سایبری و عملیات‌های اطلاعاتی را در میان موارد دیگر پیش‌بینی کرده و به آنها بیشتر توجه کنیم.
      سینگر که درمورد نقش برجسته کمپین‌ های آنلاین در جنگ‌ های آینده در کتاب جدیدش به نام «مانند جنگ : تبدیل کردن رسانه اجتماعی به سلاح» مطابی نوشته بود، اظهار داشت :
      تسلط داعش روی رسانه اجتماعی در نوار ابتدایی پیروزی‌هایش در سال 2014 مدلی خطرناک به وجود آورده بود که شاید از سوی برخی گروه‌های تروریستی در آینده تقلید شود.
      وی ادامه داد : من دقیقاً نمی‌دانم داعش چیست، اما می‌دانم که می‌توان از طریق رسانه اجتماعی آنها را شناخت. این گروه، اولین نمونه شبکه تروریستی است که قدرت رسانه اجتماعی را به قدرت واقعی جهانی تبدیل کرد. داعش شماره جنگجویانش یا مزیت سلاح‌ها را نداشت، با این حال نیروهای دفاعی را به پشتیبانی قدرتمند‌ترین نیرو در جهان شکست داد و باعث شد آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری پس از حادثه 11 سپتامبر از تروریسم بترسند.
      دانفورد نیز گفت که در سال‌های پس از اولین واکنش نیروهای ایالات متحده به حملات داعش در تابستان 2014 ارتش توانست به نحو بهتری با جنگ رسانه اجتماعی و دیگر تسلیحات آنلاین مانند دستیابی به تواناییهای سازمان یافته یا برنامه ریزی شده مقابله کند.
      وی بدون اشاره به جزئیات خاطرنشان کرد : ارتش آمریکا تا به حال در فضای سایبری به موفقیت‌هایی دست یافته است. همانطور که طی چند سال گذشته تلاش کردیم آنها را در فضای فیزیکی بایکوت کنیم، همین کار را برای ممانعت از آزادی حرکت آنها در فضای سایبری نیز انجام دادیم. توجه بیشتری لازم است.
      سینگر توضیح داد : خبر خوب این است که ارتش ایالات متحده با انجام عملیات‌هایی در این فضاها مطالب زیادی آموخته است؛ و خبر بد این است که هر دو طرف در حال یادگیری هستند.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.