• فیروزآبادی: سواد رسانه ای مخاطب خلاق و منتقد تربیت کند

      فیروزآبادی: سواد رسانه ای مخاطب خلاق و منتقد تربیت کند

      فیروزآبادی: سواد رسانه ای مخاطب خلاق و منتقد تربیت کند

      دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در فضای مجازی مخاطب هم فعال است و هم مشارکت گراست و هم تعامل گراست، بنابراین نظام آموزشی ما باید قابلیت سه رویکرد خلاقانه، انتقادی و مراقبتی را داشته باشد.

      به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی برگزار شد.در ابتدای این مراسم ویدئوی سخنان سید ابوالحسن فیروزآبادی برای حاضران پخش شد.
      فیروزآبادی: سواد رسانه ای باید مخاطب خلاق و منتقد تربیت کند
      سید ابوالحسن فیروزآبادی در آیین افتتاحیه این همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی را از مهمترین مباحث روز کشور دانست و اظهار کرد: علی رغم این اهمیت، متاسفانه در کشور بهای لازم به آن داده نشده و متولی یا متولیان مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.
      وی گفت: سواد رسانه ای سازه ای آموزشی است و به دلیلی تحولاتی که در حوزه رسانه وجود دارد و ما شاهد بروز و ظهور رسانه های اجتماعی هستیم که شانه به شانه رسانه های جمعی فعالیت می کنند و به زودی هم ضریب نفوذ گسترده تر و هم ساعات بیشتری در زندگی مردم خواهند داشت و مورد توجه ویژه نیز قرار خواهند گرفت.
      رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه آموزش در این فضا امری خطیری است، تصریح کرد: به این معنا که کسانی که آموزش می بینند خود مولد آن فضا هستند و در حالی که در حال آموزش هستند، در حال ساختن آن فضا نیز هستند چون همه کاربران می توانند رسانه باشند و پیام تولید کنند یا انتقال دهند، در حقیقت نقشی که این کاربران در تولید محتوا و خلق رسانه های اجتماعی شبکه ای دارند، غیر قابل انکار است.
      فیروزآبادی گفت: رسانه بخصوص رسانه های اجتماعی شبکه ای که جهانی اند، سازنده نوع ادراک بشر امروز نیز هستند و شاید بعد از خانواده مهترین رکنی هستند که هویت انسان امروز را می سازند. هویت انسانی ای که بر روی رسانه ها شکل می گیرد به دلیل جهانی بودن ممکن است دچار حوادثی از قبیل واسازی قرار گیرد و در فضای پر از اطلاعات جهان امروز در صورتی که کاربر سواد کافی نداشته باشد، فقط حوزه تخریب این واسازی شکل می گیرد؛ تخریب پندارها، هنجارها و ارزش ها و در حقیقت ساخت و بازسازی مجددی که صورت می گیرد توسط کسانی صورت می گیرد که می توانند در این فضا هیمنه داشته باشند.
      وی با بیان اینکه در این فضا ما شاهد شکل گیری ساختارهای پلتفرمی هستیم که این پلتفرها موجب ایجاد انحصارهای بزرگ شدند و از این طریق می تواند هویت و ادراک انسان ها را شکل دهند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بعضا تعبیرهایی که در حوزه سواد رسانه ای و دیجیتالی وجود دارد، خلاصه می شود در استفاده از تکنولوژِی و استفاده ابزاری از تکنولوژی و استفاده از پلتفرم های آماده شده از سوی شرکت های غربی و نشانه توسعه یافتگی و مراحل مختلف سواد رسانه ای و سواد مجازی به استفاده ابزاری تقلیل پیدا کرده است که این بسیار خطرناک بوده چون این موضوع می تواند یک انسان فاقد هویت و هویت زده غربی را شکل دهد.
      دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این تعریف سواد رسانه ای که تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانه است، یادآور شد: به معنی اینکه ما نوع نگاهمان نسبت به رسانه بایستی انتقادی باشد، چون تنظیم از نوع انتقاد است. در حالی که بعضا در سواد رسانه ای نوع نگاه این است که فقط خلاقانه باشد. تاکید بیش از حد نوآوری بدون آنکه نگاه انتقادی در آن مدنظر قرار بگیرد از نکاتی است که در نظام سواد رسانه ای باید به آن توجه کنیم.
      فیروزآبادی ادامه داد: نهادهای دی ربط در این حوزه متاسفانه توجه کافی به این موضوع ندارند. نظام آموزشی کشورمان نظامی یک طرفه است، به طوری که مخاطب در آن منفعل است. در حالی که در فضای مجازی مخاطب هم فعال است و هم مشارکت گراست و هم تعامل گراست و هم خود سازنده فضای مجازی و فضای رسانه ای است. بنابراین نظام آموزشی ما باید قابلیت سه رویکرد خلاقانه، انتقادی و مراقبتی را داشته باشد.
      رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه در این رابطه ما شاهد تلاش جدی نیستیم و امیدواریم که در این همایش مقالاتی که ارائه شده توجه به حوزه های تولی گری، نظام آموزشی و محتوای آموزشی و رویکردهای آموزشی با توجه به مولفه هایی که حوزه سواد رسانه دارد مورد توحه قرار گیرد.
      وی گفت: امیدواریم تحقق این امر باعث شود تا از این حالتی که فعلا در سواد رسانه ای یا سواد فضای مجازی وجود دارد یعنی نگاه این است که تهدیدهای فوری امنیتی را توجیه کنیم یا تهدیدهای فوری اخلاقی را مورد توجه قرار دهیم و از مولفه های دیگر رسانه را که مولفه های شناختی، احساسی، زیباششناختی است غفلت کنیم، را برطرف کنیم و در نهادهایی که متولی نظام آموزشی کشور هستند و می توانند در حوزه آموزش سواد رسانه ای در کشور فعال باشند ما فقط شاهد فعالیت پلیس فتا برای توجیه نحوه زیست و مقابله با خطرات در فضای مجازی نباشیم بلکه با آموزشی که به مردم یاد بدهد چگونه روابط خود را در این فضا تنظیم کنند، چگونه مطلب تولید کنند و چگونه محتوا را تحلیل و ارزیابی کنند، مواجه باشیم؛ مخاطبانی که خلاق و دارای رویکرد انتقادی نیز هستند.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.