• امنیت سایبری اجتماعی/یک الزام امنیتی نوظهور

      امنیت سایبری اجتماعی/یک الزام امنیتی نوظهور

      امنیت سایبری اجتماعی/یک الزام امنیتی نوظهور

      به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی به نقل از casos.cs.cmu.edu ، امنیت سایبری اجتماعی یک زیر دامنه در حال ظهور در بحث امنیت ملی است که تمام سطوح جنگی آینده ، اعم از متعارف و غیر متعارف را تحت تأثیر قرار خواهد داد ، و عواقب استراتژیکی نیز در پی خواهد داشت.

      امنیت سایبری اجتماعی "یک حوزه علمی نوظهور است که متمرکز بر علوم سایبر و علوم اجتماعی و برای توصیف ، درک و پیش بینی تغییراتی است که به واسطه ی فضای سایبر در رفتار انسان پدید می آید و همچنین به بررسی نتایج اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این رفتارها و ایجاد زیرساخت های سایبری مورد نیاز جامعه برای مقابله با شرایط متغیر ، تهدیدهای سایبری واقعی یا اجتماعی قریب الوقوع می پردازد.
      امروزه فناوری هم بازیگران دولتی و هم غیر دولتی را قادر می سازد تا در مقیاس جهانی باورها و عقاید را با سرعتِ الگوریتم ها دستکاری کنند ، و این میدان نبرد را در تمام سطوح تغییر می دهد.
      در حالی که اخیراً از دریچه جنگ افزارهای "ترکیبی" (یا هیبریدی) مشاهده می شود ، جنگ اطلاعاتی در حال تبدیل شدن به یک هدف است. دیمیتری کیسلف ، هماهنگ کننده آژانس دولتی روسیه برای اخبار بین المللی ، اظهار داشت که "جنگ اطلاعاتی ... شیوه اصلی جنگ امروز است." امروز از اطلاعات برای تقویت و تبلیغ روایت طرف های درگیر جنگ، در هنگام حمله، ایجاد اختلال، تحریف و تقسیم جامعه ، فرهنگ و ارزش های سایر کشورها و سازمان های رقیب استفاده می شود. با تضعیف اعتماد به نهادهای ملی ، و تضعیف باور نسبت به ارزش های ملی و تعهد به این ارزش ها در جامعه بین المللی ، بازیگر رقیب می تواند حتی قبل از شروع جنگ، پیروز شود. در حقیقت ، با تغییر دیدگاه ها از درگیری و نبردهای دوره ای به رقابت و نبرد مداوم ، رهبران ارشد ستاد کل ارتش در روسیه ادعا می کنند، "شروع جنگ اعلام نشده است اما از پیش آغاز شده است".
      موقعیت و جایگاه داده در میان عناصر قدرت ملی در حال تقویت است. "استراتژی" اغلب از دید عناصر قدرت ملی مشاهده می شود: دیپلماتیک ، اطلاعاتی ، نظامی و اقتصادی. اکنون فناوری به بازیگران دولتی و غیر دولتی اجازه می دهد تا قدرت خود را در حوزه اطلاعات در مقیاس و پیچیدگی که در گذشته غیرممکن تصور می شد، گسترش دهند. در صورت عدم کنترل ، این "حمله رعد اسا" می تواند تأثیرات استراتژیکی برابر با حمله برق آسای فیزیکی که در آغاز جنگ جهانی دوم رخ داد، داشته باشد.
      به دلیل ماهیت فنی امنیت سایبری اجتماعی، با امنیت سایبری سنتی متفاوت است. امنیت سایبری سنتی شامل انسانی است که از فناوری برای "هک کردن" فناوری استفاده می کند و هدف حمله، سیستم های اطلاعاتی است. اما امنیت سایبری اجتماعی شامل انسانی است که از فناوری برای "هک کردن" انسانهای دیگر استفاده می کند. اهداف، انسانها و جامعه ای است که آنها را به هم پیوند می دهد. این پیچش در الگوی سنتی سایبری، گاهی اوقات "هک شناختی" نامیده می شود. این جنگ اطلاعاتی در حال ظهور در حالی که از ابزار سایبری برای تاثیرگذاری گسترده استفاده می کند ، از پیشرفت در بازاریابی هدفمند (یا خُرد) ، روانشناسی و اقناع ، ایجاد شکاف در سیاست گذاری بین موسسات خصوصی و دولتی و درک علوم اجتماعی برای استقرار عملیات اطلاعاتی هماهنگ با تاثیرات استراتژیک بهره می برد. امنیت سایبری اجتماعی ذاتاً علوم محاسباتی اجتماعی چند رشته ای است. "نظریه های نوظهور علوم سیاسی ، جامعه شناسی ، علوم ارتباطات ، علوم سازمانی ، بازاریابی ، زبانشناسی ، انسان شناسی ، جرم شناسی، علوم تصمیم گیری و روانشناسی اجتماعی را درهم آمیخته است." بسیاری از محققان در این زمینه از ابزارهای علوم اجتماعی محاسباتی مانند تحلیل شبکه، تحلیل فضایی، تحلیل معنایی و یادگیری ماشین استفاده می کنند. این موارد در چندین سطح اعمال می شود، از سطح فردی و از طریق مکالمه گرفته تا سطح بزرگتر جامعه.
      برای اینکه وزارت دفاع (DOD) بتواند "از امنیت کشور دفاع کند و نفوذ آمریکا را در خارج از کشور حفظ کند" ، رهبران نظامی ما باید رشته نو ظهورامنیت سایبری اجتماعی و تأثیر آن بر قدرت ، ملت و ارزشهای ما را درک کنند. این مقاله به معرفی و تعریف این رشته در حال ظهور می پردازد و به طور خلاصه در مورد تاریخچه آن و تغییرات اجتماعی-فناوری که آن را امکان پذیر می سازد ، بحث کرده و در آخر درباره "فرم های مانور" در فضای فعلی و آینده امنیت سایبری اجتماعی بحث خواهد کرد. در طول این روند ، ما در مورد شباهت ها و تفاوت های میان امنیت سایبری اجتماعی و عملیات سایبری سنتی توضیح خواهیم داد.

      مقدمه
      جن فیلیپ بریدلاو ، اجلاس سران ناتو در ولز 2014 بیان کرد: حمله اطلاعاتی رعدآسای روسیه شگفت انگیزترین جنگ اطلاعاتی بود که ما تاکنون در تاریخ جنگ اطلاعاتی با آن مواجه شدیم. هدف دستگاه تبلیغاتی روسیه که مدتها معطوف به جامعه خود و همچنین کشورهای اقماری اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، اکنون اهداف خارج از کشور را دنبال می کند. در سال 2013 ، ژنرال والری گراسیموف در مقاله معروف خود ، "ارزش علم در آینده نگری است" ، جنگ اطلاعاتی را به عنوان یکی از جنبه های مهم جنگ روسیه معرفی کرد. در حالی که غرب مقاله را از دریچه اتفاقات گذشته و درگیری اوکراین می نگریست و البته به اشتباه آن را به عنوان آغاز جنگ های ترکیبی ارتش های روسیه در نظر گرفته بود، مقاله او در واقع چشم انداز او نسبت به اتفاقاتی از جمله بهار عربی و عملیات ایالات متحده در یوگسلاوی ، عراق و افغانستان بود. از نظر گراسیموف ، بهار عربی و ائتلاف های تحت رهبری ایالات متحده در خاورمیانه برای شکل دادن به وقایع ، به ویژه در زمینه عملیات اطلاعاتی ، به منابع دیگری غیر از نیروهای نظامی متعارف متکی بودند. نیروهای نظامی فقط در آخرین لحظه و به عنوان نیروی کودتا وارد صحنه می شدند.
      وی با مطالعه این درگیری ها ، سعی در شتاب دادن به ابتکارات جنگ اطلاعاتی مداوم داشت ، و اظهار داشت: "جنگ اطلاعاتی امکانات گسترده ای را برای کاهش توان جنگی دشمن فراهم می کند." این فعالیتها مطابق با عملیات سنتی KGB(کمیته امنیت دولتی) بود که تحت عنوان "اقدامات فعال" شناخته می شد. اولگ کالوگین ، سرلشکر KGB ، این اقدامات را "اقدامات فعال برای تضعیف غرب ، ایجاد شکاف در اتحادیه های مختلف جامعه غربی ، به ویژه ناتو ، ایجاد اختلاف در میان متحدان و تضعیف ایالات متحده در نظر مردم اروپا ، آسیا ، آفریقا ، آمریکای لاتین و در نتیجه آماده سازی زمینه در صورت وقوع جنگ واقعی " می خواند. سخت کالوگین یکی از مهمترین نقشهای حمله رعد آسای اطلاعاتی روسیه را برجسته می کند ، که نفوذ در هر شکاف ممکن و شکستن یک ملت یا ائتلاف است. این شامل ایجاد شکاف بین احزاب سیاسی ، بین نژادها ، بین مذاهب ، بین یک ملت و ارتش آن و بین یک ملت و متحدانش است. ملتی که از درون شکسته باشد، از نظر توانایی مقاومت در برابر حمله ، بسیار کم قدرت است.
      مظاهر نوظهور عملیات اطلاعاتی روسیه بر اساس سابقه طولانی عملیات تبلیغاتی (پروپاگاندا) دوران اتحاد جماهیر شوروی بنا شده است. در سال 1951 ، هارولد لاسول ، استاد حقوق ییل ، خلاصه ای از ماشین تبلیغات شوروی (که دستگاه امنیتی فعلی روسیه وارث آن است) را تصویر کرده و سپس نتیجه میگیرد،
      هدف اصلی استراتژیک [تبلیغات شوروی] صرفه جویی در هزینه های مادی محافظت و گسترش قدرت . برتری ذهنی روسیه در داخل و خارج از کشور است. چنین تبلیغاتی از نظر اتحاد جماهیر شوروی ، مبارزه ای برای ذهن انسان است ، و به معنای مبارزه ای برای کنترل وسایلی است که از طریق آن ها ذهن توده ها شکل می گیرد. از این رو هدف تبلیغات روسیه اقناع مسالمت آمیز اکثریت مردم در یک کشور معین به عنوان مقدمه ای برای به دست گرفتن قدرت نیست. بلکه این وظیفه به عهده یک اقلیت ایدئولوژیک وابسته خواهد بود که بتوانند اجماع در آن کشور را به دست بیاورند.
      این رویکرد کلی تا به امروز ادامه دارد: از بین بردن همه سازمانها و نهادهای مخالف و ایجاد یک هسته کوچک طرفدار و استفاده مداوم از اطلاعات غلط (disinformation). و البته امروز ، با استفاده از فناوری این رویکرد در مقیاس و مسافتی رخ می دهد که در سال 1951 تصور هم نمیشد.
      دولت روسیه به طور تصادفی وارد این حوزه نشده است. از اوایل سال 2003 ، آکادمی علوم روسیه تحقیقات اساسی را برای توسعه مدل های پیشرفته ریاضی کاربردی جنگ اطلاعات و کاربرد آن در جامعه انجام داده است. محققان علوم اجتماعی و مدل سازی ریاضی را برای تحقیقاتی مانند "مدل سازی ریاضی شایعات و انتشار اطلاعات در جامعه" ترکیب می کنند. در حالی که این مقالات ادعا می کنند دفاعی هستند ، کاربرد آنها در عملیات تهاجمی دیده می شود.
      چنین عملیاتی توسط کادر تکنسین های سیاسی که هر روز بیشتر می شوند، هماهنگ می شود. این رهبران چه در داخل و چه در خارج از دولت، ماهیت متقابل حوزه های انسانی ، سیاسی ، نظامی و فناوری را درک می کنند. با بهره گیری از این درک "چند حوزه ای" ، آنها عملیات شکل دهی به افکار را توسعه می دهند که از سایبر و تکنولوژی برای تأثیرگذاری در حوزه های اجتماعی ، سیاسی و نظامی استفاده می کند. به عنوان نمونه ، الکساندر مالکوویچ ، یک متخصص فن آوری مستقر در مسکو است که وب سایت www.USAreally.com را پیش از انتخابات میان دوره ای 2018 در ایالات متحده تأسیس کرد.
      مأموریت او این بود که در روایت های موجود پیچش ایجاد کند و روایت جدیدی را از اتفاقات منتشر کند و بدین وسیله به تحریک مردم آمریکا و ایجاد اختلاف در میان آنان که پیش از این تنها تحت تاثیر اخبار رسانه های جریان اصلی آمریکایی بودند، بپردازد. در توضیحات شخصی حساب توییتر وی آمده است:
      «روزنامه نگار، مرد رسانه ای، شخصی که به زندگی علاقه مند است، فردی که از کار در روسیه نمی ترسد،
      و به نام روسیه"
      این فرد یک متخصص فناوری سیاسی است.
      قرن بیستم با تغییر در مرکز ثقل استراتژیک، با متقارن ترین و جنبشی ترین جنگ های تاریخ آغاز شد، در حالی که قرن بیست و یکم ، پس از چندین دهه جنگ سرد ، با درگیری های نامتقارن و غیرجنبشی متعدد آغاز شده است. در طول جنگ جهانی اول ، کشورها صدها هزار نفر را قربانی کسب چند متر زمین فیزیکی کردند. اما امروزه ، بسیاری از بازیگران درگیر، طرح های پیچیده ای را ایجاد می کنند تا به آرامی "کیلومترها" در حوزه انسانی و اجتماعی و در ادامه در حوزه فیزیکی پیش روی کنند.
      البته امروزه، جغرافیا هنوز هم مهم است. دو مورد از بزرگترین اقدامات امنیتی ایالات متحده هنوز هم در اقیانوس آرام و اطلس است. کریمه بیشتر به دلیل اهمیت استراتژیک بندر دریای سیاه (و همچنین پیامدهای انرژی) به روسیه ضمیمه شد. بی ثباتی افغانستان به دلیل جغرافیای آن تا حدی ادامه خواهد یافت. جغرافیا مهم است و همیشه مهم خواهد بود. با این حال ، عوامل متعددی ، از جمله فناوری ، مسلماً آونگ را به سمت بعد انسانی سوق داده اند.
      این تغییر جهت به سمت حوزه انسانی در داخل ارتش ایالات متحده در جریان جنگ علیه تروریسم به شدت مورد بحث قرار گرفت. پس از سالها بحث ، به نظر می رسید اکثریت موافق نقل قول مقاله ای در Small Wars Journal باشند که میگفت: "یکی از عمیق ترین تغییراتی که ارتش ایالات متحده باید برای مقابله با شورش ها انجام دهد ، تغییر مراکز ثقل استراتژیک از فیزیکی به جنبه های انسانی جنگ افزارهاست. " اگرچه این نقل قول به طور کلی در محیط های ضد شورش پذیرفته شده است ، اما باید دید که چگونه این تغییر جهت به سمت حوزه انسانی ، عملیات جنگی را در مقیاس بزرگ تغییر خواهد داد.
      این دیدگاه مرکز ثقلی نسبت به مردم در پیامدهای بهار عربی معنای جدیدی یافت ، زیرا جنبش های غیر متمرکز مردمی، که توسط فن آوری امکان پذیر شد ، چندین رژیم مستقر را سرنگون کرد. این اقدامات جهان را شوکه کرده و توسط رهبران شرق و غرب مورد بررسی قرار گرفته است. این حوادث قدرت بعد انسانی و همچنین قدرت رسانه های اجتماعی برای بسیج توده ها را برجسته می کند. مقالات متعددی در ژورنالهای نظامی این مستندات را با تمرکز ویژه بر شبکه های اجتماعی بررسی کرده اند. حتی مقاله گراسیموف در سال 2013 در مجله نظامی - صنعتی روسیه ، که در غرب به عنوان پیدایش جنگ ترکیبی یا خاکستری مورد مطالعه قرار گرفته است ، بیشتر بازتاب یک دیدگاه شخصی در مورد بهار عربی (و همچنین درگیری ها در عراق ، افغانستان و یوگسلاوی) است ، تا تلاش برای ایجاد نوع جدیدی از جنگ افزارها.
      بازیگران دولتی و غیر دولتی متعدد دیگری نیز این تغییرات را مشاهده کردند و شروع به تحقیق در مورد چگونگی تاثیرگذاری و دستکاری در این جنبش ها از طریق فضای مجازی کردند. بسیاری از این کشورها و بازیگران قبلاً تجربه دستکاری در نظرات جمعیت یا سازمان خود را از طریق عملیات اطلاعاتی داشته اند و اکنون به دنبال گسترش این تجربه به سایر جمعیت ها و جوامع هستند. هدف قرار دادن مستقیم بافت جامعه ، به عنوان مرکز ثقل واقعی یک ملت ، و تبعات فراوان تاکتیکی آن در سطوح استراتژیک جنگ، منشا پیدایش حوزه در حال ظهور امنیت سایبری اجتماعی است.

      فعال کردن تغییرات
      دو تغییر در ارتباطات انسانی و جریان اطلاعات اجتماعی موجبات آسیب پذیری در امنیت سایبری اجتماعی را فراهم کرده است. اولاً ، فناوری الزام مجاورت فیزیکی برای تأثیرگذاری بر جامعه را حذف کرده است. و دوم، ایجاد عدم تمرکز در جریان اطلاعات ، هزینه ورود به متن جامعه را کاهش داده است. فابیو راج از انستیتوی مطالعات سیاسی بین المللی ایتالیا این مفهوم را با این جمله جمع بندی می کند: "فضای مجازی تقویت کننده قدرتمند اثرات بی ثبات کننده اطلاعات دستکاری شده است زیرا امکان اتصال بالا ، تأخیر کم ، هزینه کم ورود ، چندین نقطه توزیع بدون واسطه ، و کاملاً بی نیاز به نزدیکی فیزیکی یا مرزهای ملی است. از همه مهمتر ، ناشناس ماندن و عدم انتساب حمله به فرد و گروهی خاص، فضای مجازی را به حوزه ابهام تبدیل می کند. "با تمرکززدایی در طول سی سال گذشته ، ما شاهد هستیم که جریان اطلاعات به سرعت غیرمتمرکز شده است. از نظر تاریخی دولت ها ، سازمان های بزرگ و چند رسانه خبری بزرگ اکثر اخبار چاپ شده رسمی و تلویزیونی را کنترل می کردند. این سازمان ها جریان اطلاعات را کنترل می کردند و به طور کلی آن را به طور یکنواخت در یک جامعه توزیع می کردند. با ظهور وبلاگ ها ، میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی ، اکنون اکثر مردم جهان اطلاعات خود را به صورت غیر یکسان در شبکه های اجتماعی به دست می آورند. اکنون با هزینه کم ورود به حوزه نشر اطلاعات، انگیزه مالی برای ایجاد محتوای ویروسی وجود دارد و ناشناس ماندن نسبتاً آسان است. این عدم تمرکز ورود بازیگران خارجی را با کمترین امکان انتساب تسهیل کرده است.
      اکنون کنترل کیفیت جریان اطلاعات غیرمتمرکز است. بررسی واقعیت اکنون در سطح کاربر و نه در سطح روزنامه نگاران انجام می شود. کاربران ، که بسیاری از آنها در دوره ای بزرگ شده اند که اخبار به طور عمده مورد اعتماد بود ، اکنون آماده هضم اخبار در دورانی که حقیقت و نادرستی با هم مخلوط شده اند نیستند، به ویژه اگر تحریف حقیقت برای تأیید سوگیری های ذهنی خودشان طراحی شده باشد.
      مدل تجارت سنتی روزنامه نگاری به حقیقت نیاز دارد. روزنامه نگاران اگر به طور مداوم اشتباه کنند شغل خود را از دست می دهند و سازمان های خبری تجارت خود را از دست می دهند. مدل تجاری شبکه های اجتماعی ، که عمدتا بر روی ترافیک و تبلیغات متمرکز است ، به اندازه کافی به بررسی واقعیت متکی نیست. با این حال ، این روند به آرامی در حال تغییر است. به عنوان مثال می توان به افت ارزش سهام توییتر و فیس بوک در آگوست 2018 اشاره کرد، که به طور عمده مربوط به رشد اندک این دو شرکت در پاک کردن سکوهای نرم افزاریشان از حساب های تبلیغات دولتی مرتبط با اخبار جعلی بود.
      در حالی که قانونگذاری های اخیر در سراسر جهان سعی در یافتن راهی برای کنترل متمرکز دارد ، در همه موارد این قوانین شامل نوعی سانسور و کاهش آزادی بیان است. این قوانین حتی در برخی موارد ، ممکن است منجر به ایجاد یک هرج و مرج مطلق شود، به خصوص اگر شرکت های رسانه های اجتماعی ملزم به ارائه عملکرد سکوهایشان برای علامت گذاری اطلاعات جعلی یا مخرب باشند. اگر این نوع قابلیت ها از طریق یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) یا یک رابط وب/تلفن همراه در معرض دید کاربران قرار گیرد ، همان ربات هایی که اخبار جعلی را ارسال می کنند می توانند محتوای دقیق و درست را به عنوان جعلی علامت گذاری کرده و با استفاده از الگوریتم ها باعث خسارات بیشتری شوند.
      عدم نیاز به حضور فیزیکی
      در طول تاریخ ، تأثیرگذاری به حضور فیزیکی یا حداقل مجاورت فیزیکی نیاز داشت. مثلاً برای تأثیرگذاری بر تالار گفتگوی امپراتوری روم ، به عنوان ضربان قلب جامعه روم ، حضور فرد یا نماینده اش به صورت فیزیکی در تالار یا حداقل در شهر رم نیاز بود، او می بایست به وضوح قابل شناسایی بوده و در گفتگوها فعال باشد تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد. این الزام در قسمت اول قرن بیستم ، و با ظهور عملیات رادیویی و پخش بروشورها از بین رفت و دیگر به حضور مستقیم فیزیکی نیازی نداشت ، اما با این وجود هنوز نیاز به برخی از این مجاورت ها و نزدیکی ها احتیاج بود. حتی عملیات قوی تبلیغاتی دوران اتحاد جماهیر شوروی به دلیل محدودیت های جغرافیایی عمدتا به اروپای شرقی و آسیا محدود شد. اینترنت اما این نیاز را به طور کامل محو کرده است ، بیشتر جوامع در محیط های آنلاین به صورت آزادانه با یکدیگر تعامل کرده و به بازیگران امکان می دهد از گوشه و کنار جهان فارغ از مرزهای ملی در حوزه سایبر عمل کنند.
      آن کشورهایی که به آزادی بیان و بسترهای ابراز آزادانه عقاید اهمیت می دهند ، بیشتر در معرض خطر این تهدیدات هستند. این امر با این واقعیت مشهود است که کره شمالی ، به عنوان بسته ترین کشور روی زمین ، هنوز هم تا حد زیادی در برابر دستکاری های اجتماعی از طریق اینترنت مصون است. تأثیر مستقیم بر جامعه کره شمالی هنوز نیاز به حضور فیزیکی یا مجاورت دارد.
      آسیب پذیری جوامع باز در برابر دستکاری های اجتماعی از طریق فناوری به دلیل بیشتر است که بیشتر این تلاش های اطلاعاتی استراتژیک در سکوهای جهانی رسانه های اجتماعی که متعلق به بخش خصوصی و خارج از نظارت مستقیم دولت ها (و حتی تحت تأثیر مقررات) است. در حالی که تمام شرکت های رسانه های اجتماعی محتوا را در سیستم عامل خود سانسور می کنند ، انگیزه آنها به طور کلی معطوف به بهبود تجربه کاربر برای بیشترین تعداد افراد در سراسر جهان است ، نه نگرانی های مربوط به امنیت ملی هر کشور واحد. حمایت از یک طرف درگیری برای هر مسئله ای، به طور کلی برای تجارت ضرر دارد زیرا بخشی از مشتری آنها را از بین می برد. سانسور محتوا توسط دولت یک اقدام جناحی تعبیر می شود و آزادی بیان مورد حمایت این دولتها را نقض می کند. تلاش های شخص ثالث و غیر دولتی برای سانسور محتوای نادرست آغاز شده است اما تا به امروز تمرکز محدودی داشته و به راحتی دور زده شده است. یک نمونه از تلاش های شخص ثالث ، ابتکار "علوم اجتماعی یک" ، به عنوان یک همکاری خلاقانه بین محققان دانشگاهی ، صنعت خصوصی و دریافت بودجه از چند طیف سیاسی است که تحقیقات شخص ثالث در مورد داده های رسانه های اجتماعی را با حفظ حریم خصوصی افراد تسهیل می کند. تلاش هایی از این دست هنوز در مراحل ابتدایی است.
      اشکال مانور سایبری-اجتماعی
      همانند دامنه فیزیکی و دامنه سایبری سنتی ، دامنه سایبری - اجتماعی "اشکال مانور" متعددی را ارائه می دهد. در این دامنه ، یک دشمن می تواند هم اطلاعات و هم شبکه را دستکاری کند. این شبکه ها می توانند شبکه های اجتماعی باشند (که در آن سارا و پیتر دوست هستند) ، یا شبکه های مکالمه (که در آن سارا به پیتر پاسخ می دهد) یا شبکه های اطلاعاتی باشد (که در آن سارا و پیتر هر دو هشتگ #NATO را استفاده می کنند).
      اشکال مانور BEND. حالت نهایی مورد نظر برای عملیات اطلاعاتی متفاوت است. عملیات اطلاعاتی سنتی پشتیبانی از روایت مورد نظر را افزایش می دهد و پشتیبانی از ضد داستان را کاهش می دهد. سایر عملیات ها صرفاً بدون در نظر گرفتن روایت ، حالت نهایی مطلوبی از افزایش تحریک اجتماعی و کاهش اعتماد دارند. این تحریک به منظور هدایت یک روایت جایگزین درون شکاف های ایجاد شده درون یک جامعه است. هر حالت نهایی مورد نظر توسط اشکال مانور "BEND" پشتیبانی می شود.
      اشکال مانور BEND بیان می کند که چگونه یک بازیگر می تواند باورها ، عقاید و اطلاعات را دستکاری کند. این اشکال مانور مبتنی بر الگوی اخراج ، تحریف ، دلهره و حواس پرتی است که توسط بن نیمو در آزمایشگاه تحقیقات قانون گذاری دیجیتال در شورای آتلانتیک ارائه شد. مدل BEND اشکال مانور را بر اساس قطبیت و همچنین اینکه آیا هدف اطلاعات است یا شبکه، دسته بندی می کند.
      مانور اطلاعاتی
      مانور اطلاعاتی ، دستکاری اطلاعات و جریان یا ارتباط اطلاعات در فضای مجازی است. نمونه هایی از مانور اطلاعاتی عبارتند از:
      • هدایت مخرب اطلاعات. ارائه موضوعات مربوط به اختلافات غیرمرتبط به موضوع برای تغییر جهت مکالمه.
      • دزدیدن هشتگ. پیوند دادن محتوا و روایت ها با موضوعات پرطرفدار و استفاده از هشتگ های نامرتبط.
      • غربالگری در فضای غبارآلود. انتشار محتوایی که سایر عملیات اطلاعاتی را پنهان می کند.
      • دزدیدن مکالمه. ایجاد اختلال در یک مکالمه سازنده آنلاین به صورت خشونت آمیز یا با ورود به بحث و تغییر آن.
      مانور شبکه
      مانور شبکه دستکاری شبکه واقعی است. در این مانورها ، دشمن یک شبکه اجتماعی را ترسیم می کند (بار دیگر به این نکته توجه کنید که یک شبکه اجتماعی آنلاین، پیوندهای اجتماعی و گفتگوهای حقیقی را در بعد سایبری بازتاب می دهد). نمونه هایی از مانور شبکه شامل موارد زیر است:
      • همکاری در نظرات رهبر. به دست آوردن دسترسی و تأیید از یک رهبر افکار در فضای آنلاین و استفاده از نفوذ وی در گسترش روایت خود.
      • جامعه سازی. ایجاد جامعه پیرامون یک موضوع ، ایده یا سرگرمی و سپس تزریق روایت به این گروه. این امر در اوکراین با ایجاد جامعه مردان جوان در اطراف حساب های اشتراک محتوای بزرگسالان و سپس تزریق سخنان ضد اوکراینی و طرفدار روسیه به این شبکه ها محقق شد.
      • ایجاد پل ارتباطی میان جامعه. تزریق ایده های یک گروه به گروه دیگر. در این حالت ، دشمن دو جامعه A و B را شناسایی می کند. دشمن می خواهد ایده های گروه B را به گروه A تزریق کند. این کار ابتدا با نفوذ به گروه A انجام می شود ، سپس به آرامی توییت ها یا ایده های گروه B را با گروه A به اشتراک می گذارد ، و از این طریق بین ایده های گروه B به گروه A پل زده است.
      • تعمیم دادن ایده نادرست به اکثریت. این امر شامل ترویج این تصور غلط است که یک ایده معین نشان دهنده اجماع توده هاست و بنابراین این ایده یا اعتقاد باید توسط همه پذیرفته شود.
      ربات ها به عنوان تقویت کننده نیرو
      در چارچوب عملیات اطلاعاتی ، رباتها به طور فزاینده ای به عنوان ضریب دهنده و تقویت کننده نیروی دشمن استفاده می شوند. آنها از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای انجام تعاملات هدفمند و اقدامت اطلاعاتی در مواقع لزوم و در مقیاس گسترده استفاده می کنند در حالی که گفتگوی دقیق و ظریف را به اپراتورهای انسانی می سپارند. در این زمینه ، از این بازیگران انسانی غالباً به عنوان "ترول" یاد می شود ، که بازیگران انسانی که اختلاف افشانی می کنند را از بازیگران رایانه ای که به عنوان "ربات" شناخته می شوند، متمایز می کند.
      ربات به عنوان یک دارنده حساب کاربری در رسانه اجتماعی تعریف می شود که از کامپیوتر برای اتوماتیک سازی کارهای رسانه های اجتماعی استفاده می کند. به عنوان مثال ، در محیط توییتر ، یک حساب رباتی می تواند به طور خودکار توییت ، بازتوییت ، دنبال کردن ، پاسخ دادن ، نقل قول و موارد دیگر را انجام دهد. سازنده ربات می تواند از ابزارهای خلاقانه برای تولید محتوا استفاده کند مثلا با "برداشت محتوا" (و خلاصه کردن خودکار آن) از جای دیگر وب یا از طریق بازتوییت مجدد محتوای موجود ، دستکاری محتوای موجود منتشر شده توسط سایر کاربران انسانی یا از طریق ترکیب ورودی انسانی با هوش مصنوعی به ایجاد محتوای اختصاصی بپردازد. سازنده ربات می تواند زمان بندی ارسال توییت را دستکاری کند تا انسان به نظر برسد (یا اگر انسانی به نظر رسیدن برای آن عملیات اطلاعاتی مهم نیست ، می تواند هزاران عمل را شبانه روزی انجام دهد). سرانجام ، این رباتها اغلب در شبکه ای از روبات ها (که بعضاً ارتش روبات ها یا رباتهای "هماهنگ کننده" نامیده می شوند) مستقر می شوند و در آن شبکه با یکدیگر دوست شده، یکدیگر را دنبال می کنند و از این طریق یکدیگر را محبوب جلوه می دهند.

      شکل 1. مشارکت روبات ها در مکالمات سیاسی توییتر پیرامون انتخابات اخیر در سوئد (نقاط قرمز: رفتار مشابه روبات – نقاط آبی: رفتار مشابه انسان)
      ربات ها به دلایل بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند و تأثیراتی مثبت ، آزار دهنده یا مخرب ایجاد می کنند. برخی از نمونه های ربات های مثبت شامل دستیارهای شخصی و حساب هایی است که مردم را از بلایای طبیعی مطلع می کند. ربات های مزاحم هرزنامه را با محتوایی از تبلیغات تجاری تا محتوای بزرگسالان توزیع می کنند. ربات های مخرب معمولاً در تبلیغات دولتی ، سرکوب مخالفان ، ارعاب و نفوذ یا دستکاری شبکه نقش دارند. اگرچه ما اغلب می خواهیم یک حساب را به عنوان حساب رباتی یا انسانی طبقه بندی کنیم ، اما اغلب حساب های روباتی در طیفی از اداره شدن خودکار و اپراتور انسانی عمل می کنند. بسیاری از حساب ها کاملاً خودکار نیستند و تمام تعاملات توسط رایانه انجام نمی شود. این حساب ها در حالی که رایانه در پس زمینه وظایف را در مقیاس بزرگ انجام می دهد ، برای گفتگوهای ظریف و حساس تر از دخالت انسانی بهره می برند. این رباتها هنگامی که با هوش مصنوعی ترکیب می شوند ، عملیات پیچیده ای را در مقیاس بزرگ و با سرعت الگوریتم ها انجام می دهند (شکل 1را ببینید).

      نتیجه گیری
      نسل جدید جنگ تحت سلطه جنگ اطلاعاتی و روانی قرار خواهد گرفت که در آن برای دستیابی به کنترل برتری بر نیروها و سلاح ها و سرکوب کارکنان نیروهای مسحل و مردم مخالف از نظر اخلاقی و روانی تلاش خواهد شد. با انقلاب های مداوم در فناوری های اطلاعاتی ، جنگ اطلاعاتی و روانی تا حد زیادی زمینه پیروزی را فراهم می کند.
      - اندیشه نظامی روسیه ، 2013
      مسلماً بزرگترین ضعف استراتژیک برای هر کشوری ضعف داخلی است نه خارجی. رهبران باید امنیت سایبری اجتماعی را درک کنند تا از این نقاط ضعف داخلی در برابر دستکاری های خارجی دفاع کنند. ما به عنوان رهبران نظامی باید درک کنیم که یکی از تلاش های حمله رعد اسای اطلاعاتی ایجاد شکاف بی اعتمادی بین ما و جامعه ای که از آن دفاع می کنیم و همچنین رهبری مدنی است که ما را هدایت می کند. اگر اعتماد به یک نهاد از بین برود، آن نهاد با کمبود بودجه، کاهش استفاده و ضعف عملکرد مواجه خواهد سد.
      اگر یکی از مأموریت های اصلی ما "حفظ نفوذ آمریکا در خارج از کشور" است ، ما باید در یک تلاش هماهنگ بین سازمان ها، به ارتقا ارزش های آمریکایی در این بازار بین المللی اعتقادات و عقاید دست پیدا کنیم.
      رهبران نظامی باید سیاستی را اتخاذ کنند که آزادی مانور را در محیط اطلاعاتی مربوطه فراهم سازد. گزارش اخیر اطلاعات RAND به این نتیجه رسیده است که DOD باید سیاست خود را تغییر دهد تا بتواند مانور اخلاقی را در حوزه اطلاعات کاملاً فعال کند. اکثر فعالان امنیت سایبری اجتماعی (هم سازندگان ربات ها و هم مدافعان شبکه در برابر ربات ها) از API ها و فناوری منبع باز برای دسترسی و مانور در این محیط داده استفاده می کنند. به عبارت دیگر ، API ها نقطه دستیابی برای عملیات سایبری اجتماعیِ تهاجمی و دفاعی هستند. در ارتش ، سیاست ها و اختیارات دسترسی به API ها برای برخی از سازمان ها به شدت محدود شده در حالی که برای برخی دیگر از سازمان ها نیز به خوبی تعریف نشده است. ما به سیاست های چابکی نیاز داریم که بتوانند در یک محیط اطلاعاتی پویا ضمن حفظ حریم خصوصی افراد و تحطی نکردن از حوزه اختیارات اعطا شده به وزارت دفاع ، ابتکار عمل را فراهم کنند.
      به طور خلاصه ، ما باید مستقیماً نیروی خود را آموزش دهیم و به طور غیرمستقیم جامعه خود را در مورد ماهیت غیرمتمرکز محیط مدرن اطلاعاتی ، خطرات موجود و راه ها و روش هایی برای بررسی فردی حقایق و نظراتی که مشاهده میکنیم و اجازه می دهیم باورهایمان را شکل دهند، بیاموزیم. ما باید رویکرد چندرشته ای را برای امنیت سایبری اجتماعی توسعه دهیم. ما باید سیاست مربوطه که امنیت سایبری اجتماعی را امکان پذیر کند، تدوین کنیم. ما باید به دنبال از بین بردن شکاف بی اعتمادی ایجاد شده بین ارتش و جامعه مورد دفاع خود باشیم. ما باید نقش DOD را در یک تلاش بین سازمانی برای مبارزه با حمله رعد آسای مداومی که امروز با آن روبرو هستیم بیابیم. امنیت سایبری اجتماعی یک رشته ضروری برای آینده نزدیک است.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
تمامی حقوق برای مرکز ملی فضای مجازی محفوظ است. هر گونه کپی‌برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.