بر اساس احکام شورایعالی فضای مجازی، معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی، متولی «ترویج هنجارها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی ایرانی»، «گسترش و تعمیق اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی» و «ممانعت از رخنهها و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی» از مرحله تولید محتوا تا توزیع و مصرف آن است.
این ماموریت در معاونت محتوا حول 4 محور زیر در حال پیگیری می باشد:
1- سیاستگذاری، راهبری، ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور
چارچوب مورد استفاده در این راستا به صورت زیر می باشد:
2- رصد و آیندهپژوهی محتوا و خدمات
این مهم با هدف پایش و رصد عالمانه، نظاممند و مستمر فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی در جهت مواجهه عالمانه و پیشتاز با تحولات فضای مجازی ایران و جهان صورت می گیرد. مجموعه فعالیتهای این بخش به صورت زیر می باشد.
3- مدیریت تولید محتوا
این مهم با هدف تولید وسیع و زاینده محتوای جذاب بر اساس اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی صورت می گیرد و شامل فعالیتهای ذیل می گردد.
4- ساماندهی توزیع محتوا
این مهم با هدف توسعه محتوا و خدمات کارآمد و رقابتی صورت می گیرد و شامل مجموعه فعالیتهای ذیل می گردد.
- تشویق و ترغیب مستمر بخش خصوصی برای ورود حسابشده به فضای مجازی کشور بهمنظور افزایش خدماترسانی به مردم، گسترش بازار کسبوکار و اشتغالزایی در کشور
- حمایت از تولید بازیهای رایانهای، سایتهای آموزشی و تشکیل دهها کتابخانه و بانک اطلاعاتی الکترونیکی برخط بهصورت عمومی و تخصصی به زبانهای گوناگون
- حمایت از ایجاد گروه بزرگ و قوی سایتهای خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصههای گوناگون بهویژه عرصه فرهنگی
- ارتباط و همکاری وسیع و هدفمند با ملتها خصوصاً ملل مسلمان اعم از نخبگان و توده مردم در جهت ترویج و تحقق گفتمان انقلاب اسلامی