فضای مجازی را با مبنا قرار دادن وجه انسانی و نه بستر فناورانه و تعاملات اطلاعات، میتوان امتداد فرهنگ و اجتماع انسانی در فضای شبکه های اطلاعاتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و به عبارتی دیگر، اجتماع و فرهنگ نوین انسانی که در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل می گیرد، دانست. فضای مجازی دارای ویژگیهای زیر است:
• افراد و جوامع، از طریق فضای مجازی، با همدیگر روابط اجتماعی دارند و خود را سازماندهی می کنند.
• بنگاههای تجاری بصورت ملی و بینالمللی، در فضای مجازی، تجارت کالا و خدمات میکنند.
• سرعت ارتباط و تبادل (اطلاعات، دارایی و فناوری) در فضای مجازی بسیار بالاست.
• امنیت و عملکرد موثر زیرساختهای ملی (ازجمله انرژی، بانکداری و امور مالی، حمل و نقل، ارتباطات و صنایع) به فضای مجازی متکی هستند.
• زندگی روزمره مردم بطور فزایندهای در سراسر جهان به تاروپود فضای مجازی درآمیخته شده است.
فضای مجازی دارای یک مدل چند لایهای است که بستر آن، زیرساخت ارتباطی است که شبکه ملی اطلاعات آن را محقق خواهد ساخت.